20080204

En Kaffe Tjosan med Fillefjong och extra Truddelutt
Vårt kaffe har gått från bara svart till en satans massa tillägg och add-ons. Man kan säga att kaffet HAR LEVLAT.

Först så kom man in på cafét och sa: "Kan jag få en kopp kaffe?" Och det gick bra.

Sedan utvecklades det hela och man kunde säga: "Kan jag få en kopp kaffe?" Och då kunde man få frågan: "Ska du ha mjölk och socker?" Så då kunde man skräddarsy det lite efter smak och behov.

Sedan gick tiden och snart kunde man säga: "Jag tar gärna en café au lait, går det att lösa?" Nu kunde man alltså få kaffe gjort på ett sådant speciellt sätt att det hade ett eget namn.

Därefter så öppnade de små hålen i väggen som såg ut som skit och där personalen var otrevlig, och där blev det också mer avancerat. "Kan jag få en kaffe latte med extra mjölk och lite socker?" Eller: "En dubbel macchiato med mjölk till kanten." Man kunde få motfrågan: "Ska du ha det dubbelpressat eller sidomalt?" Man svarade något och försökte se ut som om man förstod åtminstone ett ord i den meningen.

Sedan så ballade det ur totalt. Påhängen bara haglade över oss och när man beställde sin kopp, gällde det att ha tungan rätt i kaffemunnen. "Kan jag få en Kaffe Tjosan, med extra Filifjonk och dubbel Tjilevipp? Och så mjölk på den." Personalen ropade: "En dubbel Tjosan, Filifjonk och lite Tjilevipp!" Vänta nu, tänkte man, det där var inte det jag beställde. Men man fick det kaffe man förtjänade.

"Jag vill ha en stor Kaffe TjosanHejsan med lite mjölk, half and half sockerFillemoj, dubbla Truddelutten och en stänk Tjottabläng." Baristan tittar på mig och rullar med ögonen. "En idiotkaffe!" ropar han över lokalen. "Till det förvirrade skallbenet här framme!" Jag betalar och får givetvis ingen växel tillbaka. Jag slapp i alla fall stryk.

1 kommentarer:

Stina 6:13 PM  

Exakt därför slutade jag dricka kaffe. Eller ja, det låter som en bra förklaring i vilket fall.
(att min mage inte tål det har absolut inget med saken att göra...)

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP