20080201

I Umeå är allting rullat, påpekar Andreas på Alastor Förlag under dagen. Och det stämmer. De rullar kebaben, pizzan, hamburgarna, hönökakan, knäckebrödet, osten, gurkan, sellerin och punschpralinerna.

Men de rullar även varandra. "Ska du ut, Fjodor?" säger Hulda. "Jomen", säger Fjodor. "Ja men då ska han ju rullas", säger Hulda. Hon tar fram en stor täckjacka, rullar den runt Fjodor och han rullar sedan ut genom dörren. Han rullar ner mot gatan, stannar när en bil rullar förbi över övergångsstället, sedan rullar han vidare till Ican. Armarna åker runt runt, han sprattlar lite med benen för att få bra rullfart och när han rullar förbi Arvid som rullar i uppförsbacke, så säger han: "Men Arvid, hur var det?" Arvid svarar: "Jo, det rullar."

Ican har de också rullat. Den är inrullad i en Icarulle, vilket gör det svårt att komma in i den. Folk rullar fram och tillbaka utanför entrén, det gäller att sikta och tajma rätt för att rulla in genom dörrarna, annars rullar man in i väggen. Men Fjodor har varit med förr, han rullar rätt och navigerar sig sedan till renskavet. Även det är rullat, och de rårörda lingonen är smårullade för hand och åker runt som små rullbär över golvet.

Men då blir Fjodor arg. Han säger högt: "Det var då ett jävla rullande!"

Och det har han verkligen rätt i.

3 kommentarer:

Anonymous 12:04 AM  

Du, det har hänt något hemskt.
Igår läste jag nästan ut Vigilante. Jag gillade verkligen slutet. Jag låg på mitt rum här på hostelet jag bor på, njöt av den goda boken. Då kommer det in några som sover på samma rum som jag och lägger sig. Jag har bara 15 sidor kvar, så jag tänker: "Dom kan jag läsa imorgon, det går snabbt, kan jag ta på vägen till jobbet". Så jag släkte lampan, somnade. Idag när jag kom tillbaka från jobbet så tänkte jag läsa färdigt, eftersom jag inte tog med mig boken till jobbet. Då inser jag... BOKEN ÄR BORTA. 10-15 sidor hade jag kvar. Jag vet inte hur många sidor boken har, men jag var på 306. Jag förstår inte hur någon kan vara så grymm...

Andy 2:17 PM  

Elakt.

Samtidigt kan du inte förneka att det var tjuvar med smak.

Anonymous 7:30 PM  

Det måste dom ha varit. Fast å andra sidan så bor det inte några svenskar här där jag bor, förutom en av tjejerna i receptionen... mysitskt.

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP