20080316

Var är tvålen broder?

Duschdags.

Vi är många nakna män som duschar kollektivt i finkan. En del är håriga, en del är tjocka, en del är långa, en del är stiliga. Ofta sjunger vi tillsammans medan vi tvålar in oss, käcka visor om att jobba i flottan eller om en flicka som väntar utanför fängelsets väggar.

Men så kommer en man på fyrahundrafyrtiotre kilo fram till mig. Han har bara ett öga, det andra petades ut med en glasbit när han fyllde år för att grabbarna ville visa sin uppskattning, han är luden överallt och skrovlig som en månkrater.

I handen håller han en tvål.
Som han tappar.
När han grinar, ser jag att han har väldigt få tänder. Vi snackar gluggar här som tillåter genomkörning med häst och vagn.
"Oj då", säger han. "Jag tappade visst tvålen. Är du söt och tar upp den?"
"Visst", säger jag, greppar den med tårna som apor kan göra och håller upp den framför näsan på honom. Men han ryggar icke för min fotvett. Inte han inte.

Och då ser jag att det är självaste Povel Ramel! Han tar tvålen, han börjar sjunga, "Var är tvålen broder? Var är tvålen broder?" Och alla stämmer in, vi tvättar oss under armarna, sjunger i stämmor, gnuggar varandras kalufser och vickar på huvudet i takt. Povel själv går mellan duscharna, knycker på lite på axeln och ler brett medan han på melodi undrar var tvålen är.

Vem säger att man inte kan ha kul i finkan? Inte jag i alla fall, inte när Povel är med.

14 kommentarer:

Anonymous 5:34 PM  

lite läbbigt, med tanke på att povel är död.

Anonymous 8:40 PM  

sicken spinn på povel, han hade nog gillat detta om han levde. :)

Anonymous 8:59 PM  

förklara för mig.

varför är detta roligt? varför hamnar alla här helt plötsligt? jag fattar inte den här bloggen, den är helt konstig.

Anonymous 9:05 PM  

Svårt att förklara, antingen fattar man eller också inte. Lite som Seinfeld.

Anonymous 9:06 PM  

det är lite som att försöka förklara varför en film av Woody Allen är rolig. Hajar du inte varför så är det svårt att förklara. Precis som att jag inte fattar varför Scary Movie är roligt. Men det finns folk som gillar det. Inte jag.

Anonymous 9:06 PM  

det som är roligt är att den är så jävla sjuuuuuk

och inte elak. bara rolig. lite som en gale kompis.

Anonymous 9:07 PM  

det jag gillar med den är att det finns något svart i den hela tiden. den verkar rolig och fånig men man känner hela tiden en allvarlig ton och ibland så bränner den ju till, lite som en ståuppare som plötsligt blir allvarlig och så blir publiken nervös.

Anonymous 9:08 PM  

jag hänger här för att andreas är snygg. jag vill ha mer bilder. kjag skiter i texterna. helt jävla ärligt.

Anonymous 9:11 PM  

gillar språket skön känsla det sitter i detaljerna tycker jag

Anonymous 9:12 PM  

Har det inte börjat bli en del attacker mot Andreas här på sista tiden?

Har han verkligen gjort sig förtjänt av det?

Anonymous 9:22 PM  

alltså: För att förtydliga.

Jag gillar den här bloggen jättemycket, det är min favorit. så när jag sa att jag inte gillar det, så menade jag scary movie.

ifall ni undrade.

Anonymous 9:27 PM  

Jag håller med, man behöver ju inte gilla det här men man behöver ju inte attackera bloggen bara för att man inte gillar den.

Anonymous 10:11 PM  

Jag gillar att Povel får vara med nu. Det här blir spännande!

Anonymous 11:41 PM  

Jag gillar bloggen för att den får mig på bra humör. Som någon nämnde. Det är inget taskigt svammel om tråkiga saker.

Det är intressanta historier om mindre intressanta händelser, och fullkomligt fri från modeflugor, som man är så hiskerligt trött på att höra om ändå.

Jag önskar ofta jag fick vara andy.

Om inte annat att jag kunde skriva som honom.

piz

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP