20080902

Författare på stan griper in

Det är mörkt och fuktigt ute. Det är bråk på stan. Olika gäng som slåss. Fulla tonåringar. Aggressiva dörrvakter.
Buset vilar aldrig. Som Författare på stan så gäller det att vara med, inte missa någonting, veta när man ska slå till och när man ska dra sig undan.

Jag ser två killar stå och knuffa på varandra.
"Du då", säger den ene.
"Men du då", säger den andre.
"Din morsa."
"Din morsa."
"Nog."
"Eller hur?"

Jag kliver emellan. "Pojkar pojkar. Då slutar vi nu. Du där. Får jag se ditt korrektur?"
"Va?"
"Javisst. Fram med manusbunten." Jag tar fram rödpennan. "Vilket tempus har du valt?"
"Öh ..."
"Kör du första eller tredjeperson?"
Den andre kille säger: "Vad snackar du om?"
"Beror på, killen. Vad kör du för disposition?"
"Vad fan ..."
"Har du ens passerat point of no return? Få se din förstasida. Seså. Fram med den nu. Jag har pennan här, jag sätter bockar, jag kommenterar, du arbetar om. Förstått?"
Den ene killen ser på den andre. "Vi tar den jäveln", säger han och så anfaller de. Men de vet inte vem de bråkar med, jag gör några snabba radbrytningar, möblerar om kommatecken fort som attan, punkterar om, synonymbombarderar, pilar mellan upprepningar och kryssar över hela stycken innan de ens hinner säga Aristoteles. När jag är klar, ligger killarna bland nerklottrade ark. De rör sig inte.

"Nästa gång skärper ni er", säger jag. "Stavfel och slarvig grammatik går an. Men ni är djupare än så. Ni blandar fokus, är inkonsekventa i argumenten, sabbar intern logik totalt. Ingen konflikt går att lösa så. Ingen."

Jag går därifrån. Författare på stan vilar aldrig.

9 kommentarer:

Anonymous 7:50 AM  

bäst att passa sig för författare på stan. man vill u inte få en rödpennai ögat.

Anonymous 7:50 AM  

bäst att passa sig för författare på stan. man vill u inte få en rödpennai ögat.

TORGNYSDOTTER 7:51 AM  

världen känns onekligen tryggare nu! Kan du rensa upp i riksdagshuset också...? Nu, när du har vägarna förbi.

Andy 7:56 AM  

Du sa något. Författare på stan känner inga gränser, han kan röra sig fritt där buset finns. Kanske är det dags att börja korra vår regering.

Anonymous 7:57 AM  

vad händer om författare på stan möter föräldrar på stan? blir det konflikt?

Anonymous 10:41 AM  

Denna har jag sett fram emot! =)

Är det så att författare på stan även tar sig an papper på stan?

Andy 10:51 AM  

Hahahahahaha! Ja, man vet ju aldrig, Författare på stan har en lång och hård resa tills buset är undanstädat. Och det kommer i alla former, såväl blanka A4:an som grova bananblad från Bali.

Anonymous 3:02 PM  

*rotfl*

nu minns jag varför jag kommer hit varje dag. hahahahaha

Anonymous 11:28 PM  

ordets makt...
ordetsmakt...
Jag är inte bara lärare utan även barnledig pappa,
När jag träffar andra polare i samma sits
är jag och de hushållspapper då? behöver även jag vara skraj för författare på stan:)

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP