20090208

Att Levla går till så här

Jag är väldigt nöjd med att allt fler använder begreppet att levla, i sitt vardagstal. Jag tror inte att jag var först med det - jag bedömer det rentav som osannolikt - men jag var tidigt ute, åtminstone.

Och vad menar vi då, när vi säger att vi levlar?

Först, en lektion: Man uttalar det som level (alltså som engelskans nivå), inte med långt "e" som i "leva" utan med ett ä-liknande läte, som i "älska" eller "äta". Nåja, nästan i alla fall. Nära nog för att ni ska fatta.

När man levlar upp, så har något hänt som förändrat ens liv till det bättre. Man levlar upp om man får ett nytt jobb, träffar en ny skön kompis eller blir ihop med någon trevlig människa, om man vinner massa pengar, förlovar sig, får barn eller flyttar till något finare än det man haft. Eftersom att levla ofta är underförstått med att man levlar upp - det vill säga, en förbättring på något vis - så kan man ofta bara säga "Jag har levlat", och då syftar man till det positiva i att levla.

Men man kan levla ner också, om något går åt skogen. Man blir dumpad, får kicken, får nobben av något stort eller blir fattig. Donald Rumsfeld levlade ner när han fick papper på att han var dum i huvudet och därmed åkte ut, en stor mängd människor levlade ner när finanskrisens pesthärd spred sig och man levlar ner om man blir av med körkortet.
Men när detta händer så måste man vara tydlig och säga: "Nu levlade jag ner", för säger man bara "Nu levlade jag" så kan det lätt missförstås i att något bra har hänt och att man levlat upp.

Ok?

10 kommentarer:

Anonymous 1:49 PM  

Låt oss inte glömma den fina synonymen "DING!" eller "jag dingade" som har sitt ursprung från WoW sedan flera år tillbaka.

Om någon säger de har levlat (eller "dingat" så bör man gratulera denne person. Även för detta finns en känd term; "gratz" :).

Aki 2:02 PM  

Aha! Jag trodde du menade levla som i engelskans "I'll level with you" - komma på samma nivå, i uttryckets fall genom att förklara någonting personen inte förstår. Men på ditt lilla sätt kan man ju också säga :)

Andy 5:13 PM  

Det var inte så jag menade.

Men det var förbannat smart tänkt, får jag säga.

USB 5:53 PM  

Hm, jag bara halkade in här och blev nyfiken på din bloggbild med den vita vargen. Om jag inte tar helt miste är den från spelet Okami.

Ursäkta mig, jag var bara tvungen att påpeka det som den lilla spelnörd jag är...

Simon 6:39 PM  

Alltså, det där med att levla ned, gör man verkligen det? Levels får man genom att få xp som får bli synonymt med erfarenhet. Dåliga erfarenheter ger inte minuspoäng. Man får nog nörda in sig rejält och lägga in ett helt spelsystem för att få det här att funka. Så brukar jag tänka iallafall.

Totalleveln minskar ju aldrig, men man kan få andra attributer av olika upplevelser. Dumpad, bitterhet +3. Ätit lite för mycket söndagsångestpizza, karisma -2. Osv.

GunBlade 7:24 PM  

Simon: I vissa RPGMMOs som t ex Final Fantasy XI förlorar man faktiskt xp när man till exempel bli KO. Och på sätt är det fullt möjligt att lvla ner.
Så att levla ner är fullt möjligt.

//Coffee, som äter knäckemackor med ost och dricker nyponsoppa.

Andy 7:38 PM  

USB: Damn straight. Det är Okami. Tidernas bästa spel.

Angående diskussionen kring att levla, så finns det ju svinamonster som häxor, vålnader och sådant krafs som inte så sällan har förmågan att suga levlar ur rollpersoner. Så visst kan man levla ner och ta konsekvenserna av det. I spelvärlden får man ju dock säga att det är ful ton - rentav dålig stil - att hitta på något sådant, vilket gör dessa bestar fullständigt hopplösa i sociala sammanhang. "Nej, vem bjöd den haggan, hon bara suger XP och levlar ner alla på festen och så går det åt skogen!"

GunBlade 9:27 PM  

Andy: Ookami till och med, då strecket över o i titeln betyder lång versal. (två tecken med kana)

//Coffee, som den japanskanörd han är.

Andy 9:30 PM  

Gosse, du vet vad du talar om. Hatten av för dig och låt oss hoppas att spelet får en uppföljare. Det lär väl inte hända, men ändå.

Arcade Berg 11:05 PM  

Att jobba hårt i jakt på en befodran, att anstränga sig för att få den där tjejen, att handla mat för att kunna laga en god måltid; allt detta är att grinda. Grinding krävs allt som oftast för att levla. Tråkigt men sant.

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP