20090203

Norrmännen är här!

Norrmännen har nu invaderat Göteborg. De rullar in från norr med pansarvagnar, de marscherar in med fotsoldater, de slänger torsk omkring sig och sprider olja över vägarna. De har lusekoftor och toppluvor, de har lovikavantar och raggsockar. Den norska armén skojar man inte med. De sköter den biten bra själva.

Men sedan dras de in i Göteborgs vägnät. Pansarvagnarna börjar rulla åt olika håll, köra mot enkelriktat, åka fel i rondeller och hamna i fel filer. De försöker få bäring men när kapten Svein stannar pansarvagnen, slår upp luckan och tittar ut, så säger han: ”Vi aer ju schlett pa Hisingen! Hur gick dette till?”
Och så omgrupperar de, rullar över bron, pilar, följer skyltarna, bandvagnar genom tunneln, tar höger i korsningen och åker runt stan, skäller på trafikanter som ligger fel, gapar på folk som inte vill vända och hamnar till slut på ... Hisingen.
”Men vad i Oschlo!” säger Svein och de gör helt om, kör larvfötter runt runt, byter i rondellen, åker över bron, rakt fram i korsningen och vänster efter ljusen, och till slut laddar de kanonerna, höjer mynningen och ska just skjuta, när skylten säger ... Hisingen.

Svein slänger toppluvan i marken och stampar med foten. ”Det aer ju faen!”
Men de norska soldaterna har slått upp spritkök och kokar varm lingonsaft, och är egentligen inte intresserade längre. På sätt och vis kan man ju säga att de hamnat i Narnia.

14 kommentarer:

Anonymous 8:06 AM  

det visste jag väl att norrmännen aldrig skulle kunna inta göteborg. jag var aldrig orolig.

kallskänkan 8:47 AM  

det här är den bästa beskrivningen av göteborgs vägproblem, någonsin.

Andy 8:54 AM  

Och det gör den inte mindre sann. Jag bor själv på Hisingen och åker i cirklar varje gång jag ska dit. Även när jag hittar, vilket förstås inte alltid är fallet.

Anonymous 11:19 AM  

Men nu är du väl åndå ute och cyklar? Alla vet ju att norrmännen aldrig kommer längre till Göteborg än till Backa. Av ganska logiska anledningar.

eli - söder om midnatt, c/o himmelen 11:50 AM  

Jag har en fråga - om man nu skulle våga ta steget att bli vän med dig på facebook, hur ska man veta vem av alla andreas roman som är du?

Anonymous 11:51 AM  

Jag hänger en del där ute också, men tack och lov tar jag spårvagn. Efter det här kommer jag inte ens försöka ta bilen! Du skrämmer mig Roman! Du skrämmer mig!

//Coffee, som försöker få någon ordning på intrigerna mellan sina Spelledarpersoner.

Andy 11:56 AM  

Eli - finns det fler? I så fall är det enkelt. Du tar den som är snyggast. Han är jag.

Meeen i den händelse du hittar någon som är snyggare, så är min tag just nu: "Andreas Roman hälsar alla välkomna", den killen är jag.

Andy 11:57 AM  

Coffee, Hisingen är som ett vilddjur. Man stirrar det i ögonen, man har sin battle, sedan hittar man respekten mellan varandra. Och då finner du att Hisingen kan vara god mot dig, så som hon är god mot mig nu för tiden.

Anonymous 1:09 PM  

Hela Göteborg är en djungel.

eli - söder om midnatt, c/o himmelen 1:59 PM  

Inte för att jag kunde se några tags. Meeen, jag drog till en chansning på snyggaste killen så får jag hoppas på det bästa. Heh.

Piratdrottningen Alwilda 2:47 PM  

Oj oj oj, du är alltså inte Göteborgare? :-)

Det skulle i och för sig förklara både det ena och det andra.

Piratdrottningen Alwilda 2:50 PM  

Daniel: Utom kungen själv då. Han kommer ända till Kungsbacka.

Å andra sidan är det inte helt lätt att invadera en hel stad själv, kung eller ej.

Simon 7:01 PM  

Ett klassiskt göteborgsmoment för norrmännen. Bra sätt att avskräcka allt och alla.

Anonymous 4:18 PM  

det står ju tydligt på skyltarna. Hisingen Hamnar - o man hamnar alltid där...

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP