20090221

Och detta vinner ni

Ni ser räknaren till höger? När den når noll, då är tävlingen över.

Några av er har redan börjat tänka utanför lådan. Det har pipit i telefonen och rasslat i mejlboxen. Jag börjar undra om detta var en bra idé. Men gjort är gjort och nu kör vi.

Detta är vad vinnaren får:
Jag har en gammal skrivmaskin. Jag släpper den aldrig ifrån mig. Jag har fått den av en mycket god vän, som räddade den från att slängas från en utrensning. Det är en Royal Deluxe från 40-talet, i prima skick och med all den estetik och känsla som hör Hemingway-eran till. Inte nog med att skrivmaskinen är ovärderlig som hjälpmedel i hur jag skriver, den är dessutom en symbol för en god kamratskap. Så den får ni inte.

Men på denna skrivmaskin har jag skrivit en novell. Den är bara på en A4, och det är en skräckis. Den handlar om en gammal fåtölj. Och förstås om något mer. Bokstäverna är fläckiga och skakiga, det finns ett par felslag och pappret har blivit frasigt och ojämnt av typerna.

Denna novell är priset. Jag paketerar den, signerar den och skickar den till den person som lyckas övertyga mig om att segern ska tillfalla denne. Minst ett av dagens bidrag är ganska övertygande och redan svårslaget. Men det är många dagar kvar.

Lustigt nog är denna korta novell något av det bästa jag skrivit. Jag vet inte vad som flög i mig, men där är det och den finns bara i ett exemplar. Om några dagar är den inte längre min, utan tillhör någon av er.

Och tiden fortsätter räkna ner.

8 kommentarer:

Anonymous 12:03 PM  

Nja. Nog vore det kul, men du har inte helt lyckats övertyga mig än. Jag låter fåren på pråmen bräka vidare.

Andy 1:25 PM  

I dag är det dock rätt tyst på pråmen, kan jag meddela, så du skulle höras om du höjde rösten.

Anonymous 3:27 PM  

Fast då skulle jag framstå som någon form av Andreas Roman-groupie, vilket inte alls tilltalar mig... Hänga med dig ut på boksigneringar och föreläsningar och ta knark i turnébussen, bitcha med de andra groupisarna och bli allmänt utnyttjad och tafsad på... Nej tack, då klarar jag mig nog utan pråmen. Jag stannar på land tror jag. Jag anar dessutom hur jobbigt du tycker det är när det inte blir så mycket kommentarer, så jag njuter lite av den pinsamma stämningen.

Anonymous 9:30 PM  

hmmm.
jag tänkte fundera ut nån käck motivering.. men jag vet inte nu, har verkligen inte tid att läsa mer just nu...
Fast jag kan tävla - o sälja den på blocket om jag vinner. min lön kan behöva alla möjliga tillskott. Utropspris på femtio spänn plus porto?

Anonymous 9:32 PM  

eh... det där menade jag ju inte... inte blocket - tradera orde funka bättre

Andy 11:55 AM  

E-bay vet du. Kan finnas någon galen engelsman som har för mycket pengar. Det är de bästa engelsmännen.

Marcus 11:26 AM  

Jo min käre Andy, såhär ser läget ut.

Jag har läst novellen. Den slutar med att jag vinner tävlingen. Det känns lite trist att behöva avslöja slutet för de andra men sanningen måste alltid stå främst.

Andy 9:21 PM  

Marcus, du är vis. Och påhittig. Novellen slutar med en bil. Men det kanske är du som kör?

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP