20090319

Nyponsoppa på mitt sätt

Jag står i köket och gör nyponsoppa. Det är en god och fin nyponsoppa. Jag har gjort ett långkok, den har stått på plattan i flera dagar. Jag har låtit den hänga innan jag kokade den, piskat den med köttsvarv och sedan flått innanmätet tills fogmärgen kom fram. Därefter saltade jag och kryddade, beredde en fond och tog granris från skogen för att häva fram nyponen bättre. Nu ska den redas i tre dagar, med små regelbundna tillägg av humlehonung och anusrot, därefter ska russinen knytas och knådas tills man kan slå dem mot brödskaftet tills saften har gått ut.

Så ska nyponsoppa göras, Ekströms. Och det finns INGET ni kan göra för att hindra mig.

5 kommentarer:

Unknown 9:06 AM  

den soppan har levlat nu... men höggravid som du är kanske du skulle väntat med att utmana auktoriteter på ett så provokativt sätt... eller näh självklart inte förresten...

Anonymous 9:36 AM  

Själv har man ju druckit nyponsoppa varenda morgon så länge jag kan man minnas. Jag följer inga anvisningar, jag går på rutin och känsla.
I mikron hemma ställs glaset in och körs på 1 minut och 15 sekunder, därefter dricker man det med sugrör så snabbt man kan.

Andy 9:48 AM  

Det är rätt gosse. Man ska ta den som man vill ha den. Och ingen ska säga dig något annat.

Anonymous 9:55 AM  

hahahah vilken långkok :D:D:D

Niklas 2:18 AM  

anusrot? wft!?

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP