20080418

Att jobba i trädgård

Efter att jag åkt ut från Ica, så har jag nu tagit jobb på Botaniska Trädgården. Det är kanon, jag får påta i jorden, plantera växter och vattna. Ibland låter de mig till och med använda redskap. Första dagen gick till ungefär så här:

Jag låg och grejade i jorden och rev upp ogräs, detta otyg som suger livet ur de fina växterna. Så kommer överträdgårdsmästaren gående och han stelnar till när han passerar mig.
"Andreas! Vad gör du?"
Jag sliter upp grönt och har bra flyt, så jag vänder mig inte om utan jobbar vidare medan jag svarar: "Vad menar du?"
"Du rycker upp växter ur jorden?"
Då känner jag att jag ändå måste avbryta, för karln är uppenbarligen idiot och kräver behandling därefter. "Det stämmer, det gör jag. Det kallas att rensa ogräs, men det verkar ju inte du ha gjort på ett tag, så som det ser ut här."
Han är mållös. Naturligtvis. Jag har ertappat hans lökande och nu är hans jobb illa ute. Faktum är att han ser ut lite som en storlök.
"Andreas", säger han svagt. "De där växterna är importerade från Ghana. Vi har jobbat i tio år med att få dom att fungera i det här klimatet. Du har just förstört ett smärre livsverk."
"Jaha ja. Är det så du tar dig ur arbete, du storlök av lökar?"
"Va?"
"Ja, du hörde mig. Maken till lökande har jag inte sett på länge. Hade du varit mer lökig, hade jag ta mig fan planterat dig här och nu, med enbart kalufsen ovanför jord."
"Sluta - rycka - upp - växter - som - är - för - oss - ovärderliga."
Jag sliter upp en tova och kastar den i ansiktet på honom.
"Nu åker du ut!" svarar han.
"Ojojdå, fräste löken till nu eller? Ja, nu när jag avslöjat dig är du ju rätt stekt! HA!"

Strax därefter fick jag sparken, vilket var väntat eftersom det politiska lökspelet är något jag inte förstår mig på.

6 kommentarer:

Anonymous 8:07 AM  

Men vad gör du med växterna, lämna dem ifred.

Anonymous 11:08 AM  

ha ha plantera trädgårdmästaren med bara kalufsen uppstickande, det var banne mig det bästa idag

Anonymous 11:26 AM  

grymt roligt, vad blir nästa jobb? simskolelärare? polis? butikssäljare? :):):)

uppslagen är gratis du kan använda dom om du vill andreas.

Anonymous 1:03 PM  

nej nej nej,
jag önskar... hrrm frisör ;)

Anonymous 2:48 PM  

Under din tid i Botaniska Trädgården, såg du några schyssta lökar?

Anonymous 2:26 AM  

Idiotiska kommenterer, släpp det...Det finns bara ett steg efter trädgårdsarbetare och det är ....

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP