20080419

Att jobba som busschaufför

Det här med att jobba i trädgård gick väl sådär, klimatet var så igengrott att det inte gick att göra ett bra jobb där. Så jag tänkte bli busschaffis i stället. Jag har fått en fin uniform och en schysst mössa, jag har även solglasögon eftersom det gäller att visa vem som bestämmer.

När jag stannar vid hållplatsen, kliver en lallare på och frågar: "Hej, går den här bussen till Eketrägatan?"
"Det kan man aldrig veta", svarar jag.
"Nähä? Men vet du?"
"Jag vet vart jag ska. Vet du vart du ska?"
En medpassagerare lutar sig fram och säger: "Den här bussen går till Eketrägatan."
Jag kikar fram bakom från förarsätet och säger: "Och det vet du då eller? Är det du som kör den här bussen eller?"
"Nä, men jag har åkt linjen i tio år och -"
"Så då är det du som kör då?"
"Nej men -"
"Ska vi ta och hålla käften då kanske?"
Efter det så rullar bussen. Jag kör ut från Göteborg och mot Oslo, vilket inte är riktigt vad passagerarna som trodde att de hamnat på en stombuss runt centrum hade väntat sig. Någon säger: "Du, skulle du inte kört över bron där?"
"Ursäkta?" säger jag.
"Ja, alltså, vi ska ju till Hisingen?"
"Du kanske ska dit, men det ska inte jag."
"Kan du släppa av mig då?"
"Du ska sitta ner och tiga. Du ska vara jävligt glad att du får åka med mig. Vi ska till Norge och därifrån får ni fan ta er vidare själva."
Passagerarna börjar nu ropa och skrika och trängas hos mig för att få mig att stanna bussen. Jag gör en skarp sväng så att alla ramlar, hahaha, och sedan trycker jag plattan i botten för att se vad den här babyn egentligen kan pressa.

Ja, sedan kommer polisen då. Och nu är jag arbetslös igen.

8 kommentarer:

Anonymous 7:20 PM  

vad hände med fancluben? blev det någon? det här är ju hysteriskt bra.

Anonymous 8:01 PM  

Busschaffisar är alltid sura och arga, kul att någon driver lite med dom, dom är ju så här på riktigt.

Anonymous 8:34 PM  

man blir suge på att byta jobb när man läser det här och det är väl bra

Anonymous 10:13 PM  

hahahahahaha jävla busschaffisar alltså

Anonymous 11:24 PM  

nästa yrke: författare?

Henriok 10:12 AM  

Jag tänkte mig marinbiolog. Jag minns en incident med en balja spigg, kranvatten och kanske lite för mycket koksalt från skafferiet.

Stina 10:36 AM  

Här kommer det lite busskunskap för dig som hatar busschaufförer

1) Titta på destinationsskylten fram. Står det t.ex. Centrum på den så ska du stanna mitt i dörrhålet (gör dig bred så ingen annan kommer förbi) och fråga om bussen går till Centrum...

2) Ta inte fram pengarna eller busskortet förrän du klivit på bussen. Betala gärna kontant, helst med 500-lapp om du kan. Har du en stor handväska full med prylar att leta länge i så är det extra bra! Som alternativ till 500-ringen kan en näve smågrus som tappas på myntbordet funka bra, särskilt om femtiöringarna rinner ner i fel hål i myntboxen...

3) Gå inte så långt bak om det är mycket folk utan blockera gången ungefär halvvägs bak till barnvagnsplatsen. Låtsas inte höra uppmaningar att gå bak i bussen förrän chauffören överger micken och vänder sig om och vrålar.

4) Plinga inte för tidigt! Vänta helst tills du ser hållplatsen utanför ditt fönster. Sedan skriker du ilsket att du minsann ska av.

5) Insistera alltid på att gå av fram. Detta gäller även om du sitter långt bak i bussen. Särskilt vintertid ger detta chauffören ett uppiggande korsdrag.

6) När du kommit av skyndar du dig att ställa dig framför bussen i väntan på att det blir ledigt att gå över gatan. Chauffören och övriga passagerare väntar gärna på dig så stressa inte...

Anonymous 11:58 AM  

Anar jag att herr Roman behöver förstärka sin manlighet med att köra något långt och hårt?

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP