20080408

Johan & Jag - Horaces soppa

Som sagt.

Horace Engdahl dyker upp. Han går förbi oss med bakåtlutat huvud mot kassan, för att beställa mat. "Jag anbefaller tomatsoppan", säger han.
Kvinnan som äger stället och som kommer från sydländerna, säger: "Horace. Man använder inte ordet 'anbefaller' på det viset."
"Ehuru?"
"Ska du ha en tomatsoppa får du beställa som folk, din gamle krabbsaltare."
"Nåväl. Jag ämnar då sekondera. Är detta fint?"

Sedan sätter han sig hos oss. Jag och Johan tittar på varandra. Vad vill han, Horace? Han lägger benen i kors och lutar sig framåt, med illmarigt leende. "Jag har tummat mig fram till en textande Mörkrädd."
Jag ser på Johan. Han rycker på axlarna. Horace fortsätter: "Den förnämer alldagligt på ett gott vis. Jag vill mena så att vinkeln är av det räta slaget."
Sedan vänder han sig till Johan: "Nattfåk är ett vindpinat fyrverk, med kallningar rätt genom örat. Och detta är godast!"
Johan nickar artigt. Det låter som en komplimang. Vi sneglar på varandra. Ska vi ringa vakten?

Men vi blir räddade av tomatsoppan! Horace får den serverad, han ser på den, doppar näsan i creme fraichen och utbrister förtjust: "Förtruffligt! Samsastiskt! Som Lessing och Walcott, fast med basilika och vitt bröd!" Sedan får han något förtroligt över sig. "Och så Steinbeck, förstås. Jojo."

Han börjar äta, fast utan sked för han är ju inte på Nobelmiddagen så det blir ett sabla slafsande och det skvätter överallt. Vi tar upp våra ärtrör och skjuter på honom men det hjälper inte, han fnissar bara som en skolflicka varje gång han får något i ögat.

Det är ungefär då som Camilla Läckberg kommer uppför rulltrappan. Hon går förbi oss mot disken och säger över axeln: "Jag krossade hans huvud med en sten. För att det gick snabbast så."

14 kommentarer:

Anonymous 8:01 AM  

om jag inte är först nu så blir jag förbannad

Anonymous 8:02 AM  

hahahahaha de tvar jag jag vann

(ja roligt inlägg också förresten käns som en ny följetong spännande spännande)

Anonymous 9:59 AM  

helt galet. så overkligt men känns ändå verkligt. jag är nästan beredd att tro på vartenda ord.

Anonymous 11:18 AM  

Camilla Läckberg, Horace Engdahl, Johan Theorin och Andreas Roman i samma rum. Och det här är förmodligen bara början.

Anonymous 11:25 AM  

kära nån jag säger bara kära nån

Anonymous 11:45 AM  

Horace ja. Underbart.

Anonymous 2:04 PM  

Vadfalls? Skulle det här vara roligt? Jag tänkte ge Roman Nobelpriset nästa år men nu blir det inget med det. En jävla lallare är vad han är.

Anonymous 2:28 PM  

kul roman. kul.
sov inte på mage inatt din jävel!

Anonymous 2:46 PM  

sura inte nu camilla (om det nu verkligen är du), förstår du inte att roman skriver om dig med humor och respekt? den finaste uppskattningen man kan få är humor med hjärta.

Anonymous 3:30 PM  

jag håller med johanna, coola ner dig nu läckberg. du framstår ju som cool i den här texten det ska du bara tycka är bra.

Anonymous 3:30 PM  

Men hallå, ni tror väl ändå inte att det är Camilla Läckberg som svarat? Hon lär väl ha bättre saker för sig än att surfa runt på den här konstiga bloggen?

Anonymous 3:42 PM  

Krossat huvud med en sten? Låter som något hon skulle kunna säga faktiskt.

Anonymous 4:43 PM  

vilken språkbriljans. påminner lite om povel ramel och martin ljungs knäppupp-grejer, för att inte säga tage danielssons upptåg.

Anonymous 10:51 AM  

1. konstig är en definitionsfråga.
2. vaddå bättre saker?
3. har ni nånsin varit i fjällbacka? där bloggar alla, på julafton samlas man runt granen och skriver kommentarrim på varandras bloggar.
4. jag är inte sur. jag är bestämd, det är en jävligt stor skillnad din apa.

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP