20080403

Orka orka

Under denna båtresa, så kastar sig en späckhuggare upp i luften. Han klipper med käkarna, fransmännen ropar "Merde! Merde!", de tänder nya cigaretter och dricker kaffe, islänningarna kastar torsk på späckhuggaren men denna best är obeveklig. Han är här för att döda, han ska äta från mångfaldens bord i dag, han diskriminerar inga nationer.

Jag tänker att här får jag ingripa. Så jag ställer mig i fören och säger: "Hördu Späckevall, tyckte du att du var rolig nu eller? Va? Va? Är inte detta ett jävligt barnsligt beteende? Jag trodde vi hade pratat om det här."
Det har vi förstås inte, jag har aldrig sett karln förut, men försöka duger.

Späckhuggaren landar i vattnet och ser på mig med svarta ögon. Han grinar med sin breda käft och säger: "Andy. Detta är gott. Jag hör vad du säger och förstår din synpunkt. Emedan jag inte nödvändigtvis delar den, så erkänner jag ändå mitt barnsliga beteende och simmar nu tillbaka ner i Ishavet. Kaffe?"
"Nej tack Späckevall, men jag är stolt över dig. Det vill jag att du ska veta."
"Äsch."
Sedan kramas vi och vattnet färgas rött när han sliter av armar och ben från en djuphavsdykare som råkade guppa förbi med stor klothjälm och metalldräkt.

13 kommentarer:

Anonymous 8:18 AM  

aaaah ... jag är fortfarande rädd att blogen bara ska försvinna, det var otäckt när den var borta i en hel vecka. men nu börjar jag bli lugn. börjar. helt trygg är jag inte än.

Anonymous 11:27 AM  

blodigt, härligt.

Anonymous 12:58 PM  

En späckhuggarval som heter Späckevall har hatt och pipa, känns det som. Han har portfölj till jobbet och stämplar in 0900, stämplar ut 1700 och äter sin lunch i cafeterian varje dag. Eller vad tror ni?

Anonymous 1:21 PM  

och unicaboxen på ryggen för att kunna äta macka till lunch på volvo

Anonymous 2:32 PM  

är det bara jag som tolkar det som någonting sexuellt?

Anonymous 2:42 PM  

ja

Anonymous 3:39 PM  

beror på, jag kan se hur du tänker navid.

Anonymous 3:47 PM  

varje gång vi börjar prata sex här så blir jag alldeles nervös. andreas är en förlovad man nu men det gör det hela egentligen bara mer spännande.

Anonymous 4:23 PM  

hur tänker du Modiri?

Anonymous 6:26 PM  

Späckhuggare är grovt missförstådda

Anonymous 10:52 PM  

bästa resereportage jag har läst, haha, något för vagabond att köpa in. ändå känner jag att jag vil åka till island.

Anonymous 10:59 PM  

Detta är fantastiskt bra.

Varför uppmärksammar inte fler den här bloggen? Jag förstår inte detta. Ge den en egen portal eller länk på Aftonbladet eller 1000apor.se eller vad som helst, världen måste ju få veta.

Anonymous 7:19 AM  

eller så förblir detta vår egen lilla hemlighet;)som en privatklubb

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP