20080518

bzzzzzzzz

Surret har börjat.

G-P säger att Mörkrädd liknar Stephen Kings visuella skrivstil och plockar upp Blairwitch-referensen. De vill ha mindre katt i filmversionen men är övertygade om att en flink regissör fixar det utan problem.

Expressen gillar mig mer än boken, ser mina brister som lovvärda och gillar tanken att jag aldrig kommer banka ut en deckarmallad bästsäljare. Avslutningsvis tänker de att jag mycket väl kan leverera en framtida mörk klassiker om vår samtid i stället.

DAST tycker Mörkrädd har bra språkbehandling med korta, snärtiga meningar och att berättelsen emellanåt är ganska hårresande.

Reklamfeber.se uppmärksammar internetkampanjen med orden: "Aldrig tidigare har jag sett en liknande sajt för en bok." En välmenande överdrift, förstås, men hemskt välkommen.

Och de privata bloggarna, som har köpt tidigt, postat redan, och nu börjar tala om för sina vänner att detta är grejen. De tidiga mejlen som undrat när nästa del i Svarta Trilogin kommer. Som säger att de inte vågat släcka på två nätter. Som aldrig kan se på en stuga på samma sätt igen. Som slutade läsa över helgen för att det var för otäckt. Om gerillamarknadsföringen i Allum, där två killar slet ut böckerna från hyllan, tryckte undan några deckare och frontade det svarta ögat rakt ut mot hela butiken. Om tjejen som flyttade Personalen Rekommenderar-skylten från Lapidus till Roman och sedan tassade därifrån obemärkt. Om damen som skällde på Akademibokhandeln för att boken redan var slut. Om författaren som sprang runt över hela stan tills han hittade ett sista ex hos Bokia.

Och Bokhora. Sajten där man förstår allt det som är bra, där all kritik är relevant och där avsikten når helt fram, träffar mitt i prick, som gör att man tänker att det var värt besväret. Det fanns några som fattade allting hela vägen ut. Där det inte hade med bra eller dåligt att göra, utan bara att haja grejen och framställa den därefter.

5 kommentarer:

Anonymous 8:15 PM  

vet inte hur många läsare du har. men jag tror jag talar för alla som läser den här bloggen att vi är med dig och när du blivit störst, då ska jag kunna säga att jag var här tidigt och hängde med dig tidigt.

Anonymous 8:20 PM  

EVERYBODY LOVES YOU

Anonymous 8:36 PM  

åtminstone mörkrädd som jag nu läst ut och tycker är fantastiskt bra, men att sova med lampa tänd får det nog bli i några dagar nu i alla fall.

Anonymous 12:28 AM  

Själv så kommer jag ha Mörkrädd som sommarläsning och läsa den i fult dagsljus för att förstöra stämningen så mycket som möjligt. Fast det får nog bli kvällsläsning istället så blir jag kanske mer välvillig.

Anonymous 8:02 AM  

roman,

hoppas du sovit gott för det ha rinte jag. det är ditt fel. boken är jättebra. alla andra gånger säger man att en skräckis är så läbbig så man inte kan sova, den är gången stämde det på riktigt. såg dig på tve när du pratade om att man egentligen inte gillar äkta skräck, förstår vad du menar nu.

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP