20080815

Min vardagsnemesis och boksigneringen

Jag är i en bokaffär och signerar böcker. Det är en bra signering. Nästan fyra personer har kommit (min mamma och min pappa, någon som gått vilse och en liten knodd som förväxlar mig med Astrid Lindgren).

Det blir knoddens tur. Jag greppar pennan och ler. Jag säger: "Vad heter du, lille vän? Vad ska jag skriva i boken?"
"Jag heter Silas Åkesson men kallas för Snurre Sprätt."
"Jaha. Vad fint. Och vanligt. Så heter ju alla nu för tiden."

MEN NÄR JAG FATTAR PENNAN FÖR ATT SKRIVA I BOKEN TILL LILLE SILAS SNURRE ÅKESSON SPRÄTT, DÅ ÄR BLÄCKET NÄSTAN SLUT. DETTA ÄR INTE DEN PENNA JAG TOG MED MIG HEMIFRÅN. DETTA ÄR EN ANNAN. DET BLIR KLADDIGT, INTE SÅ SNYGGT SOM DET KUNDE BLI. JAG BLIR DARRIG OCH HANDSVETTIG, SILAS HÖJER ÖGONBRYNEN, HAN TAR ETT STEG BAKÅT, HAN LÄGGER ARMARNA I KORS, HAN BÖRJAR ANA: DETTA ÄR TA MIG FAN INTE ASTRID LINDGREN.

DU DIN JÄVEL, VARDAGSNEMESIS. MÅ DU DRUNKNA I ETT BLÄCKHORN, MED GÅSPENNAN NERSTUCKEN SOM EN FJÄDER I DIN SKALP. MÅ DINA ORD ALDRIG FINNA SYNONYMER, MÅ DU KOMMATERA SÄMRE ÄN VAD VÅR KONUNG GJORDE I HÖGSTADIET.

(javisst, jag önskar min vardagsnemesis allt ont)

10 kommentarer:

TORGNYSDOTTER 8:31 AM  

jag förstår förvisso din frustration, men ungen verkar inte så smart. Kanske var det rätt åt honom, och kanhända har NM gjort en välgärning?
Säg mig, vad trodde barnet att det var för bok han köpt?

Andy 9:08 AM  

Det har du faktiskt rätt i. Kanske fick ungen precis vad han förtjänade.

Anonymous 9:54 AM  

Men varför skickar du inte bara onde Andy på den jäveln??

Anonymous 5:26 PM  

nu när du säger det, är du inte lite lik Lindgren Andy?

Anonymous 8:50 PM  

Hur gammal var pojken?

Andy 9:31 PM  

Therese - han såg ut att vara runt tio. En lömsk ålder.

Anonymous 11:14 PM  

Livsfarlig ålder. Höjde han verkligen på ögonbrynen och la armarna i kors? Hu...

Anonymous 11:58 PM  

Alla barn är onda.

Anonymous 12:09 AM  

Du borde ha stuckit honom med pennan. Tycker vi här som har röstat fram olika förslag. Barn kan man aldrig var nog hård mot.
Alternativen var:
- slå honom i huvudet med boken
- sticka honom med pennan
- fylla i ögonbrynen så att han såg ut som Drakula.

Andy 10:02 AM  

Alla dessa förslag är goda.

Jag kommer till Stockholm för en signering inom kort.

Om han dyker upp i kön då, så ska han få smaka å alla läsares vägnar.

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP