20080828

Vargen och kättaren

Innan jag skrev om fallna änglar, raseribenägna vigilantes och mörkrädda människor, så skrev jag om drakar och glömda religioner. Det är något som jag lämnat bakom mig nu, och som jag förmodligen inte kommer återvända till.

Men från den tiden så finns det en bok som förtjänade ett bättre öde. Den sålde aldrig bra, jag kommer nog inte flytta över den till mitt nya förlag (som jag gjorde med När änglar dör) och den kommer inte få den omarbetning och profilering som den egentligen alltid har förtjänat.

Den skildrar en bräcklig allians mellan en människa och en varg, en relation som nära nog växer till desperat vänskap. En liten by bland bergen blir insnöad, fruktansvärda skrik hörs genom natten, inkvisitionens grepp hårdnar samtidigt som vargarna återkommer natt efter natt.

Jag gjorde omfattande studier kring vargar och fick även träffa en vargflock. Vargars sociala komplexitet fascinerade mig inte så mycket för vad jag inte förstod, utan för att jag förstod dem alltför väl. De hade klassens clown, den mobbade, storbusen, snygga tjejen, vildingen, slagskämpen och tänkaren. Och medan balansen i flocken alltid hängde på en tråd, så var de ändå beroende av varandra.

Boken heter Vargen och Kättaren. Kanske förtjänar den din uppmärksamhet.

5 kommentarer:

Anonymous 10:24 AM  

Men var är mister Romans inlägg i den ack så i Göteborg och Värmland heta vargdebatten?

Tycker du likt Wångersjö att de ska utrotas, likt fårfarmarna att man ska få skjuta på sin egen gård, eller förtjänar vargstackarna helt enkelt ett bättre öde?

Och vad tyckte du om Daniel Alfredsons filmatisering av Kertin Ekmans Varg?

Du lämnar många frågor obesvarade..

Andy 10:30 AM  

Knivigt.

Alla ska ha rätt att försvara sin gård och sina djur. Men att aktivt jaga vargen i förebyggande syfte, är förstås inte samma sak. Men gör man inte det, så är det oftast försent när vargen väl kommer.

Dilemmat är väl att beslut fattas för långt från problemet. Om folk i landskapet vill jaga varg för att skydda sig själva, bör de anses var dugliga att ta det beslutet själva. Och om ett högre organ som inte är i närheten men vill skydda vargen generellt, vill förhindra detta - då är det deras ansvar att flytta vargen till en annan plats.

För de vargar som dyker upp och gör skada innan de hinner flyttas, så är det som så att naturen är grym och har sitt förlopp och vi kan inte skydda oss mot allt.

Anonymous 2:16 PM  

Vargen och kättaren är såklart en av mina favoriter. Varför?
Köp den så fattar du varför...

Anonymous 7:47 AM  

läste denna när den kom, tyckte mycket om den, kan rekommendera den till alla läsare.

Anonymous 3:41 PM  

Vem hade Andy varit i en vargflock?
Jag har lite svårt att tänka mig att det finns en författarvarg även om det hade varit skojigt! =)

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP