20090128

Busschauffören från Iran

När jag åker buss på morgonen, så händer det ibland att det är en chaufför från Iran som kör. Han hälsar alltid, kör försiktigt i kurvorna och är hjälpsam mot alla som har barnvagnar.

Ibland är det trångt på bussen och då säger han: ”Hallå snälla, kan ni hjälpa mig? Kan ni gå längre bak i bussen, bara lite? Tack så mycket.”

Alla nickar i samförstånd, utbyter menande blickar och blir till en enhet. ”Nu löser vi det här”, säger någon. ”Låt oss ställa upp för denne man”, säger en annan. ”Tillsammans kan vi greja det här”, säger en tredje.

Och vi rör oss längre bak i bussen, tränger ihop oss och lämnar plats till de bättre behövande. ”Tack snälla”, säger han i busshögtalaren. Vi dunkar varandra i ryggen, ler, säger att det blir bra i kväll och går skrattande av bussen som ett folk med en vision.

I morgon ska jag berätta lite om hur det är när den andre chauffören kör, han som kommer från Masthugget, Göteborg. Hans inställning är lite annorlunda.

11 kommentarer:

Anonymous 11:50 AM  

Jag säger då det. Såklart alla invandrare måste ut ur Sverige, de förstör ju landet. Tänk om vi skulle få ett bra samhälle med trevliga busschaufförer helt plötsligt? Det går ju verkligen inte för sig. Vi måste ju behålla vår image som otrevliga i alla lägen!

//Coffee, som fnissar åt SDs argument medan han njuter av Drakväktare.

Andy 12:38 PM  

Du säger som det är. Överlag är det förbannat otrevligt med trevliga människor. Vi gillar dom inte. Inte det minsta.

Anonymous 4:57 PM  

Varje gång någon är trevlig förutsätter jag att de vill något ondsint. Typ ställa sig in hos mig och placera mig vid en kelsugen Janne G, eller att de vill komma nära för att rycka bort mina lock...

Anonymous 2:00 PM  

Vad var grejen med att han kom från Iran? För att alla 'invandrare är så gemytliga och avslappnade'? Stör mig på folks användande av sk. 'positiva' fördomar! //Alltid pk.

Anonymous 2:23 PM  

Är det inte pk att komma från Iran?

Anonymous 2:49 PM  

hur vet du att det är en fördom, tror du inte att Andy åker buss?

Att anta att det är en fördom är inte det underligt?

Anonymous 3:42 PM  

jag håller med, så fort man säger något som har med utlänning att göra så blir man rasist eller inte pk. folk som vill se dåligheter ser dom överallt och då spelar det ingen roll vad man säger. men folk som ser olikheter pekar inte ut pk eller inte pk. man vågar ju inte säga nånting nu för tiden för då är man sexist eller rasist eller fördomsfull eller trångsynt.

//Mia

Anonymous 7:26 PM  

I umeå har vi en reaggebusschafför. Han är nog bäst, men han kör ganska fort, fast det gör ju iof alla yrkescafförer

Anonymous 9:24 PM  

Mia - Utlänning? Han är väl svensk? Bor uppenbarligen i sverige.
Jo, alla bögar är modemedvetna, alla afrikaner har stor kuk, alla spanjorer har hett temperament, osv, osv. Fördomar! Även om de kan uppfattas som 'positiva'. //Alltid pk, hihi..

Anonymous 9:27 PM  

stopp i bussen.
Han finns! Snubben kör ofta GL blå, Grymt trevlig:)

Andy 10:14 PM  

Nästa gång ska jag skriva att chauffören kommer från Skåne.

Det gör han visserligen inte, men att blanda in Skåne i leken tar oss alltid till platser vi aldrig trodde fanns, som vi kanske aldrig ville besöka.

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP