20090129

Busschauffören från Göteborg

Ibland, när jag åker buss på morgonen och det inte är den sköne mannen från Iran som kör, då är det chauffören från Masthugget, Göteborg i stället. När man kliver på och säger God morgon, så tittar han rakt fram och ser arg ut. Han tuggar ilsket på sin prickikorvmacka från unikaboxen och stämplar in och ut tills han blir röd i ansiktet. När det kommer en barnvagn, så slår han med dörrarna så att vagnen kommer i kläm. Han kör på två hjul i kurvorna och hoppar över broöppningar. När han är riktigt arg, tittar han på en bild han har på Göran Johansson, och då sjunker det röda från hans ansikte undan.

Ibland är det trångt på bussen och då säger han: ”Kan alla kötthövven som inte fattar att bössen inte är deras egna böss, knö ihop sig så att pannbenen vid nästa höllplats kan få kliva på?” Sedan muttrar han tyst, med mikrofonen fortfarande påslagen: ”Jävla ösregn e ni allihopa, eller vad säger du Göran Johansson?”

Vi tittar på varandra i chock, slagna av häpnad över hans fasoner. Och enda skälet till att vi lämnar plats åt andra, det är för att vi inte vill att de ska få lida för att denne chaufför är mer svarvad än en bultstång på Erikbsbergskranen, mer stämplad än övertidskortet hos en skiftarbetare, mer blockerad än en strejk från Metall.

Snart ska vi rulla den jäven i fiskolja och makrill. Då ska han få smaka västkustens vrede, plankton style. Men det vet han inte om än. Hahaha.

11 kommentarer:

Anonymous 12:35 PM  

Haha, underbart inlägg. Jag håller fortfarande på att försöka vänja mig vid att busschaufförer kan vara sådär ibland i Göteborg. Jag kommer från landet, och där är alla busschaufförer som den iranske :) Jag önskar busschaufförer kunde förstå hur viktigt det är att de är trevliga, för det kan verkligen göra eller förstöra ens dag. Positivitet, såväl som negativitet, sprids.

Andy 1:18 PM  

Att vara lite trevlig har aldrig skadat någon. Och framför allt hjälpt många.

Men det fattar man ju knappt själv ibland.

Anonymous 2:47 PM  

jag tycker det låter coolt att hoppa över broöppning!

Anonymous 4:02 PM  

Håller med föregående talare. Han får vara hur otrevlig han vill. Att hoppa över broöppningen är TUFFT!

Anonymous 4:23 PM  

även om jag hatar denne chaufför så är han min hjälte.

Anonymous 9:29 PM  

undrar vad han mer gör för coola saker. Fasadklättrar vid femman? Kör ner Poseidon, Sladdar vid Högsbohöjd moskén, rejsar mot andra bussar i Götatunneln?

Andy 10:17 PM  

Han kramar sin Göran Johansson real doll.

Nej på riktigt, det gör han.

Anonymous 10:18 PM  

Är du säker på att han inte kommer från Stockholm?

Anonymous 10:20 PM  

är detta pk eller inte pk? jag är grymt förvirrad nu.

Anonymous 10:49 AM  

pk på ok av??
Jag är också förvirrad.

Ha ha vad enkelt det är att krydda diskussion och få folk att bli griniga:) Mera mera

Anonymous 4:26 PM  

ah, honom har jag åkt med...

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP