20090131

Hisingen är som Narnia

Hisingen i Göteborg är lite som Narnia. När man vill hitta dit, så går det aldrig. När man vill någon helt annanstans, då hamnar man bara där.

Jag ringer trafikplaneringskontoret för att diskutera detta.
”Trafikplaneringskontoret, Lasse Kronér.”
”Hallå Lasse. Förklara hur ni tänkte kring Hisingen.”
Jag hör hur Lasse skruvar på sig. Han blir nervös, plockar fram en bingolott och börjar skrapa. ”Du, jag har inte tid här, jag måste planera lite asfalt och ångvält och såna sköna grejer.”
Men den göteborgan går inte, jag säger: ”Lasse. Tala till mig. Slingra dig inte. Säg som det är.”
”Okej.” Lasse börjar viska. ”Vi tänker så här: Den dagen norska armén anfaller – och du vet att det kommer hända förr eller senare – då har vi skyltat så jävla galet, dragit vägarna så fullständigt tokigt, riggat broar och tunnlar så stolligt obegripligt, att dom aldrig kommer hitta nånstans och måste åka hem igen.”
”Ja men det sker ju på bekostnad av att ingen annan hittar heller.”
”Må så vara. Men det får det vara värt. Var har du din lojalitet, gosse?”
Jag tänker efter en stund. ”Norska armén, säger du?”
”Just.”
”Har dom ens någon?”

11 kommentarer:

TORGNYSDOTTER 10:00 AM  

Det är lite samma problem med Gärdet här i Stockholm. Det är fint att du tar upp den här typen av problem. Många väljer att blunda.

Andy 10:04 AM  

Dessa vardagsfasor måste ut i ljuset så att vi kan hantera dem. Jag ser ingen annan råd.

Anonymous 10:08 AM  

hahahahahahah harrejävlar är man göteborgare så blir det är hundra gånger roligare FÖR DET STÄMMER

Anonymous 2:27 PM  

Så det var DÄRFÖR vi bara kom tillbaka till Hisingen igen (tre gånger i rad) när vi försökte att ta oss därifrån för några år sedan! Har inte vågat åka dit igen sedan dess. Man ska inte utmana ödet.

Andy 3:08 PM  

Kanske är ditt öde Hisingen. Kanske kallar ön på dig, och till slut dras du dit igen.

Åsa 5:52 PM  

Stämmer mycket väl, ska dit ikväll - som tur var åker jag kollektivt.

Anonymous 8:01 PM  

AAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHH!!!!!!!!

Där har du en skräckroman som heter duga. Tror faktiskt att hjärtat stannande någon sekund där. (Eller var det en hel minut?)

Anonymous 8:21 PM  

Alwilda,
Är det du som guidar på sjöfartsmuseet eller är det bara en namne?

Anonymous 9:16 PM  

Hisingen är fruktansvärt kusligt, att hamna där och inte komma därifrån låter som något från Lovecraft.

Anonymous 11:37 PM  

Det är verkligen inte jag som vallar runt folk på Sjöfartsmuséet! Ska genast åka dit och hugga ner den infernaliska, namnstjälande sjögurkan!! AAARRRRRR!!!!

Karolina 3:54 AM  

TACK för förklaringen. Jag hatar Hisingen.

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP