20090330

Till Vildingarnas Land

När jag var liten, fick jag en bok läst för mig på biblioteket. Den handlade om en pojke som seglade över havet en dag för att hitta något nytt, något spännande. Han kom till ön där vildingarna bodde, och för en stund fick han leva i en värld där urkrafterna rådde, där odjuren bar honom på sina axlar och visade honom stora ting.

Jag tyckte så mycket om boken att jag lånade hem den, och satt sedan och läste den högt i ett hörn för mig själv. Varje gång jag nådde slutet, bläddrade jag tillbaka till början och läste igen. Jag tröttnade aldrig på att höra vågorna slå mot båten, på att se de höga träden vaja i kalla vindar och hur himlen alltid var så strödd med stjärnor. Jag tänkte att jag var den där pojken som seglade till en annan värld, att det var mig odjuren hälsade välkommen och sedan lät mig se fantastiska saker.

Det var en skimrande och på sätt och vis melankolisk berättelse, och nu ska den bli film. Trailern finns här. Förlagan verkar vara fritt tolkad, vilket är rimligt med tanke på att boken är kort.
Men trots det såg jag bilderna tona fram, så som jag upplevde dem när jag var fem och satt för mig själv och läste högt, om och om igen, tills det blev sent och mörkret kom.

8 kommentarer:

någon 9:29 PM  

Andy, gosse, du har givit lisa för min läxtrötta själ - jag trodde jag var den ende som läst och fascinerats av sagda bok. En film på den och mina ögon blir lika stora som de var när jag var fem och lärt mig läsa. Vilka nyheter! Jag säger då det.

Andy 9:33 PM  

Låt oss glädjas tillsammans. Visst ser det ut som om filmen kommer bli riktigt bra dessutom?

Ozzy 9:54 PM  

Jag är fascinerad över att jag så sent som igår kväll kollade på sagda trailer och läser om den just här. Boken är väldigt bra tyckte när jag läste den för första gången (7 år). Man får bara hoppas att filmen blir lika bra som boken.

Andy 9:55 PM  

Lita på Spike Jonze, han brukar inte göra bort sig.

Erika 10:18 PM  

Åh det är inte sant!!!! denna underbara bok blir film....jag älskar den boken.
Tack för infon, nu måste jag rota fram boken och läsa den innan jag lägger mig ;)

David 12:43 PM  

Bara den blir bra nu bara. Annars jävlar ska du få.

Calle Ljudfadern 10:03 PM  

Så där ja. Nu är det bara Gummi-Tarzan och Gusten Grodslukare kvar att filma då. Sen är barndomens sagofavoriter avbockade.

Josef 4:38 PM  

Jag älskade den här boken när jag var liten, jag har tänkt på den från och till i över 20 år utan att minnas vare sig titel eller författare. Jag hade nästan givit upp hoppet om att hitta den men så kollande jag filmtrailern av en slump och med ens kom minnena flygande tillbaka... Boken ska beställas snarast vill jag lova! Frågan är om man inte ska strunta i att se filmen, jag är rädd att förtrollningen bryts...

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP