20090401

Jag är från Skåne

Horsens, Danmark. Litteraturmässa. Jag talar inför vad jag misstänker är nästan hundra danskar. Många sittande, en del stående. Alla lyssnar, skrattar, häpnar, flämtar och andas ut. Vi har så trevligt så det finns inte.

Efteråt är jag fruktansvärt nöjd med mig själv och över publikens respons, och många kommer fram och tackar. Vilken dag. Jag är chef, helt enkelt.

En av danskarna säger:
"Det var godt att lyssne till deres baerettelser."
"Tackar", säger jag och frossar i min egen förträfflighet.
"Og du foertalte po et vis so man foerstod. Du talte valdigt klar och tydlig."
"Vad bra", säger jag och tänker att det finns nog ingen i hela världen som är så bra som jag.
"Aer do mogligen fra Skåne?"
Mitt leende stelnar. Min uppsyn mörknar. Min blick blir svart. "Jag är från Göteborg."
"Mange godt. Det er densamme, syns jeg." Så klappar han mig på axeln och går därifrån.

9 kommentarer:

Anonymous 9:37 AM  

Detta är INTE ok. Hur gick det att sova den natten, med vetskapen om att du sänt skånska signaler?

Andy 9:52 AM  

Sova?

Du tror jag kunde sova?

David 11:51 AM  

Hehe. Är du snapphane Andy?

Andy 12:54 PM  

Skånes sak är min, gossar. Så är det bara.

Anonymous 1:01 PM  

Kan tro det. Jag hade nog också legat sömnlös om man hade fått ett sådant påstående. Men det kunde ha varit ännu värre: Om han hade frågat ifall du kom ifrån Stockholm.

Andy 1:03 PM  

Jag ska säga som det är: Jag gillar skåningar och stockholmare och hela bunten. Faktum är att jag har svårast för göteborgare, men det är väl för att jag är en själv.

Anonymous 3:38 PM  

vad tycker du om att din bok laddats ner om att förlaget nu vill kräva ut IP-adress? Visste du om att de skulle göra det?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2681123.svd?service=graphic

Andy 8:45 PM  

Herregud, först Vigilantefilmen i DN och nu detta. Jag känner mig kontroversiell.

I korta tycker jag så här:

Lämna medborgaren i fred. Här finns inga skurkar, däremot massor som vill ha musik, film och liknande levererat till sig på nytt sätt. Inse detta. Släck häxeldarna. Gör i stället som Apple, så kommer köparna tillbaka.

Ge inte bort min bok gratis i organiserad omfattning utan att fråga mig. Vill du bjussa på den är det bara att fråga som alla andra har gjort, den har getts bort gratis i tidningar och lite annat sådant, och jag har alltid gått med på det. Men alla de frågade mig först. Det är bara hövligt och allmänt hyfs. Jag tror Steve Jobs och jag är överens på den punkten.

rusty 2:49 PM  

Klockrent. Tack för skrattet!

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP