20090616

Navidfrukost ur styr!

Ni trodde att det slutade där? Va? Det trodde ni, va? Ni önskar kanske. Men detta är ännu icke över.

Spolingen vid kassan knackar nervöst in beloppet. Hans fingrar darrar. Men jag höjer handen, jag talar: "Nej nej. Jag är inte färdig än!"
En flicka skriker. Navid ler, blir förskräckt, skrattar, är nära att gråta. "Andy", säger han. "Är du säker?"
"Jag är säker. Detta ska bli en frukost utan dess like. Och det vet du."
"Jag vet", mumlar han. "Jag vet. Käreminskapare, jag vet."
Jag lutar mig fram. Spolingen bakom kassan klarar inte pressen, skriker högt och kastar sig ut genom fönstret. Flickan tar över. Rak i rygg, med fast blick, så möter hon mig.
"Ja?"
"Jag vill ha", säger jag, "en SLÄT KOPP KAFFE! UTAN MJÖLK!"
Tårarna rinner nerför Navids kinder. Folk i kön häpnar, stönar, flämtar. Jag lägger mina händer på min väns axlar och jag säger: "Navid, min vän. Detta är en titanernas frukost. Den ska ätas på toppen av Olympos. Den ska tolkas av skalder och poeter i många tusen år."
"Jag vet", säger han. "Jag vet ... men jag trodde ändå inte ... jag vågade inte hoppas ..."
Alla jublar, kassan bankas ut, solen kliver upp och strålar över det gröna Majorna, vi går skrattande ut ur café med frukostbrickan i hand, spontana dansnummer bryter ut till tonerna av funkgitarr och kanske lite waowaopedal på den, men då -
- då kommer president Obama tågande!

CLIFFHANGER

5 kommentarer:

blåndie 8:28 AM  

Återigen... med rätt musik blev det där vackert (jag råkade spela ridderlig musik)

Andy 8:38 AM  

Haha, det kan jag faktiskt tänka mig. Det lät inte helt fel i mitt huvud när du sa det så där.

Piratdrottningen Alwilda 11:27 AM  

Men, alltså, är det här någon slags "flytande föda"-diet? Fattar du hur kissnödig du kommer att bli?

Annars är jag med. Och min haka ligger på tangentbordet.

Egghunter 1:20 PM  

Jag menar det: Denna frukost tycks bestå av idel vätskor. -Smoothie, juice, kaffe... Inte minsta tillstymmelse till ostmacka någonstans. Fast han kanske inte fick någon den här gången heller

Anonymous 2:32 AM  

maste kolla:)

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP