20080214

Den tysta vagnen

Jag åker tåget. Bredvid mig sitter ett par i övre medelåldern. De är tysta i en timme, utom när damen ska gå förbi mig för att gå på toaletten.

Sedan drar det igång. Hon säger:
"Ska vi dricka kaffe här på tåget eller när vi kommer fram?"
"Tja ...", säger mannen och tittar ut genom fönstret. "Jag vet inte."
"Om vi dricker här, ska vi i så fall dricka i bistron eller här vid vår plats?"
"Ja, det beror ju på."
"Om vi dricker här så blir det ju lite trångt."
"Ja."
"Men om vi dricker i bistron, så är det bullrigt."
"Mmm."
"Vi sitter ju ändå i den tysta vagnen nu."
"Ja."
Mannen tar fram sin plånbok och reser sig upp.
"Vart ska du?" frågar kvinnan.
"Jag går och handlar kaffe och tar med hit."
"Jaha." Hon lutar sig tillbaka. "Ska vi ha något gott att äta till?"
Han stannar i rörelsen. "En bulle?" säger han.
"Nej, jag vet inte. Jag vill inte ha en hel bulle. Kanske en halv?"
"Jag vill ha en hel bulle."
"Ja men om du köper en hel bulle till mig, så vill jag bara ha halva."
"Okej."
"Kan du inte bara ta en halv bulle då? Så kan vi dela?"
"Okej."
Han går i väg. Han kommer tillbaka med två kaffe, en bulle och en mazarin.
"Köpte du en mazarin också?" säger hon.
"Ja."
"Men jag ville ju bara ha en halv bulle."
"Ja, men jag köpte en mazarin också. Det kan vara gott."
"Ja den ska inte jag äta."
"Du får äta så mycket du vill."
De börjar äta. Hon smaskar och sörplar. Han äter mer diskret, gör ingen föreställning av sin måltid.
"Det var gott med kaffe", säger hon.
"Ja."
"Men det var onödigt att köpa både en bulle och en mazarin."
"Kanske det."
"Nu ligger halva bullen där och du har inte ätit din mazarin."
"Nej."
"Ja jag ska då inte äta den. Jag vill inte ha den."
"Okej."
"Ska vi dricka kaffe när vi kommer fram?"
"Vet inte."
"I och med att vi har druckit kaffe nu, menar jag."
"Ja."
"Om vi dricker när vi kommit fram, då har vi ju druckit två gånger på kort tid."
"Ja."
"Det är lite synd."
"Mmm."
"Vi kanske borde druckit när vi kommit fram i stället."
"Ja men kaffe är ju gott."
Då frågar hon: "Är det här en tyst vagn?"
"Ja", säger han.
"Ja då är det bäst att du är tyst."
"Jaha", säger han. Och är tyst resten av resan.

3 kommentarer:

Anonymous 3:02 PM  

där var det glöd och kärlek

Anonymous 11:02 PM  

vilket tjafs om sådana småsaker.

Anonymous 5:09 PM  

Sjukt kul med tanke på att jag jobbar på SJ!! =)Känner såå igen det!

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP