20080922

Jobba Skynet

Härom dagen mötte jag min gamle granne från förr, Bengt. Han är nästan sextio år och har knegat fabrik hela sitt liv. Han har flint med lite hår på sidorna, en skön ölmage, han käkar prickikorvmacka och gillar fotboll.

"Amen tjenare Bengt, hur står det till?" ropade jag när jag mötte honom.
"Men hallå grabben, gött o se dig. Det är gött som fan."
"Härligt. Vad gör du numera då?"
"Nä du vet, jag jobbar Skynet nu."
Skynet? Jag fattar ingenting, kliar mig i huvudet. Bengt fortsätter:
"Jag kör truck på Skynet. Har hand om pallhanteringen av alla nya såna däringa törminajtors som kommer in. Det är en jävla massa lådor ska du veta. Dom kommer ju i flera delar så då. Och så ska dom upp på bandet och rullas ut i ett djävla tempo. Bygga bygga bygga. Sånt jävla tryck på dom där maskinerna nu."
"Jobbar du på Skynet?"
"Jajamensan. Kolla här." Bengt drar fram ett passerkort:

CYBERDYNE SYSTEMS
SKYNET
AVDELNING 2A
BENGT LARSSON


"Jaha ja", säger jag. "Ja där ser man."
"Vesst. 0637 är jag där, stämplar in, gör mitt skift och stämplar ut åtta timmar senare."
"Åtta timmar?"
"Jajamen. Skynet bjussar på lunchen, jävligt schysst faktiskt. Och om bilen pajar så betalar dom taxi. Bra sjukvård också."
"Skynet ... har sjukvård?"
"En riktigt bra sådan också. Men facket var på dom, vettö, det var konflikt. Förhandlingarna strandade. Men sedan blev det retroaktivt från förste februari och nu är avtalet i hamn."
"Jaha. Vad bra."
"Kanon. Nej men du vet att nu måste jag dra. Frugan väntar. Vi ska handla på Konsum och sedan laga medda hemma. Det blir matlåda till Skynet i morrn."
"Jaha."
"Ha det gött killen."
"Ja ... detsamma."

Jobba Skynet?

3 kommentarer:

Henriok 11:29 PM  

jag tror Bengt ska se upp lite med den där sjukförsäkringen, kanske läsa det finstilta. Vem vet.. kanske kommer Cyberdyne insistera på att testa den där nya radikala behandlingen mot gråstarr eller varför inte förstärka lårbenshalsarna med en flashig ny flytande metallegering.

Anonymous 4:10 AM  

Om han sedan börjar knacka på din dörr och frågar om du känner Johnny, DÅ ska du vara på din vakt.

Pittzi 4:18 AM  

Det sistnämnda var jag innan jag hade fått någon pli på detta...

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP