20090423

Nautiska termer och bandesign

Bandesign i tevespel. Svårt, i synnerhet när vinden piskar i seglen och kryssning är hart när omöjligt. En av mina förtroliga, en duktig skeppare, kommer till mig för att be om råd.

"Andreas, jag kommer inte vidare här. Jag får ingen ordning på banan. Kan du hjälpa mig?"
Jag lutar mig framåt i det piskande regnet, svär över kylan i de isande dropparna men lägger ändå en stark hand på matros axel, kramar den löst och säger barskt:
"Skutan är rank, ingen tvekan om den saken. Men vad du saknar här, är en fast och stadig köl. Och då faller hela konstruktionen, matros!"
"Ja!" ropar han. "Du har rätt!"
"Javisst! Och med ett fartyg utan slag, och med en köl som plöjer djupt genom även mörka vatten, då håller du bara kursen stadigt och släpper aldrig ögat från kompassen."
"Gud var bra. Nu fattar jag precis vad du menar!"
Bra för det gör inte jag nämligen. Men det här verkar ju funka så vi kör vidare lite till, tycker jag.

2 kommentarer:

Drakfluga 11:32 AM  

Skalka luckorna! Driv på reven! Skota jagaren, redo för slag! Gå styrbord om kumlet och se upp för grynnan!

Anonymous 12:41 PM  

Ljud i mistluren! Fartyget går inte att stoppa!

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP