20080217

Mörkrets Hjärta funkar alltid

Ni trogna läsare till detta forum, minns ni min tanke kring att allt kan härledas till Joseph Conrads roman Mörkrets Hjärta? Gott.

Det är jobb och jag pitchar fet grej till fet kund, vi har stora panåer, vi har ett snyggt som fasen demo i flash, det låter bra, läppsynk och grejer, vi snackar state of the art for da web in da house. Jag gestikulerar vilt och känner att jag är på gång, this is da shit, alla lyssnar uppmärksamt och den här grejen är liksom hemma, i dag sätter vi den här dealen.

Sedan, när jag är klar, så blir det tyst. Alla ser glada ut. Min chef strålar. Så frågar en av köparna: "Men hur tänker du just kring kommunikationen mellan XML-filen och vårt LMS? Stödjer databasfunktionen vårt operativa SCORM-system?" Det hade jag ju inte alls tänkt på. Men jag ler och slår ut armarna, jag har ju svar på det: "Det är precis som i Mörkrets Hjärta, när en av dom till slut flippar ur och kastar sig rasande in i djungeln och blir sönderköttad av infödingarna och det bara är blod och slamsor kvar av honom. Vem vet, dom kanske kalasar på honom senare, sätter honom på ett spett och snurrar honom över elden medan dom sjunger grillfestsånger." Tystnaden kvarstår. Någon harklar sig. En annan börjar gråta.

Lite senare är vi på väg därifrån. Min chef kör oss tillbaka. Jag frågar: "Ja, hur tycker du att det gick då?"
Varpå han säger, men blicken fäst mot vägen: "Nu vill jag att du håller käften."
"Ja, precis som i Mörkrets Hjärta då, när han får spjutet i örsnibben och -"
"Andreas."
"Okej."

0 kommentarer:

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP