20080331

Tunka knifur

Nu är jag och min vackra Hanna tillbaka. Vi är förlovade och rätt så mycket hårdare än för en vecka sedan.

Island är ett fantastiskt land. När vi landat och kommer trötta men glada in i hotellobbyn, sitter en tjej i fårakläder och slaktar ett lamm. Hon har en kniv mellan tänderna och det är tio grader varmt i lokalen. Rena värmeböljan, jag svettas och får badda min panna med en vit näsduk.
Hon tittar upp. "Vad vill ni?"
"Ja, vi hade bokat rum här", säger jag, osäker på om jag ska dö nu. Hon sliter kniven ur munnen, kastar den förbi mitt ansikte, den klipper av några skäggstrån, sätter sig i väggen bredvid med ett vibrerande läte.
"Rum 402."
"Tack." Jag tittar på kniven och tänker att nu ska jag vara finurlig. "Så ... den där kniven ... är den tunka knifur?"
Hon blänger på mig. Hennes blick blir svart. Jag kissar ner mig.
"Förlåt. Nu går vi upp på rummet. Lycka till med lammslakten. Lammslaktur. Slakti. HJÄLP!"
I panik rusar vi upp på vårt rum och skälver i fosterställning i ett hörn.

Island fostrar inga mesar. Som ni kommer få erfara i ett par dagar framöver på den här bloggen nu.

12 kommentarer:

Anonymous 10:05 PM  

FINALLY THE KING IS BACK

Jag kommer gotta mig åt varje inlägg om Island, hoppas det blir måna. Det känns som julafton.

Anonymous 10:06 PM  

Rss är grejen jag klickade direkt och se vad jag hittar, nu kommer en islandserie. kan det bli bätre? jag måste göra mig kaffe innan jag läser det här.

Anonymous 10:06 PM  

ANDREAS VAR HAR DU VARIT? GÖR ALDRIG OM DET HÄR IGEN! ALDRIG ADRIG!

Anonymous 10:18 PM  

såja ordningen är återställd ge oss nu fina inlägg om Island igen.

Anonymous 1:54 AM  

Tacka gud för facebook. "Tillbaka från island" - Tre röda senare är jag inne här. Ingen tid får förspillas.

Men... Är du orakad och ovårdad på din förlovningsresa? Ska man inte vara proper och stilig då? Eller har du skaffat dig ett läckert helskägg?

Anonymous 9:12 AM  

papa bring me home

Anonymous 10:40 AM  

slutspelsskägget är borta kan jag ana

Anonymous 12:56 PM  

Vad gjorde Hanna då?

Anonymous 1:41 PM  

jag tror hanna brottade ner islänningen och åt ur hennes strupe, hanna verkar vara en tuff tjej.

Anonymous 1:50 PM  

Undrar hur roligt islänningar tycker det där tunka knifur-skämtet är vid det här laget?

Anonymous 11:53 AM  

jag hoppas ni är medvetna om att "island" är romanska och betyder spark med liten boll. och "jag har varit på" betyder egentligen "jag har i lönndom ägnat mig åt". ni som är med mig och som anat att roman inte är den duktiga författare och trevliga kille som han påskiner, förstår rätt fort vad den här så kallade resan egentligen har handlat om.

Anonymous 12:49 PM  

JAG ÄR MED DIG NAVID JAG ÄR MED DIG NU TAR VI DEN JÄVELN VAR ÄR HAN?

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP