20080427

Angående chefsskapet

Jag har ett vanligt kneg också, jag skriver inte bara böcker. Om någon började köpa mina böcker, så skulle kanske det ändras. Men tills dess så gör jag tevespel och i det kneget har jag personalansvar. Man får hjälpa, stötta, leda och coacha sina medarbetare till nya framgångar och det är härliga grejer det. Här kommer ett par fina tips från mina galna ledarskapsskillz:

Var öppen för feedback
Om du inte har ett klimat där folk kan säga vad de tycker till dig, så kan du inte heller veta vilka som är med dig och vilka jävlar som är mot dig.
"Du hade visst en åsikt för fyra månader sedan om att jag alltid tog den sista koppen kaffe. Så det blir ingen löneförhöjning för dig i år heller, gosse."

Lyssna och var lyhörd
Ju mer du tar in och observerar, ju enklare hittar du svaga punkter hos dina anställda. Sålunda kan du lättare trycka till dem och bryta ner dem i konflikter, t.ex. när någon vill ha ledigt eller så.
"Men snälla Kajsa-Berit, det förstår du väl att du inte kan få ledigt med tanke på hur konstiga tänder du har."

Var flexibel
Olika medarbetare har olika taktiker, du måste ha en hel satans arsenal med tjyvaknep för att kunna gå segrande ur varje batalj. En del är lismande, andra är raka, några är diplomatiska. Du måste kunna brotta ner dem alla och ta ett psykologiskt nacksving närhelst det krävs.
"Du tänker gå till facket säger du ja? Då kan det kanske hända att det blir väldigt mycket strul med utbetalningen av din lön nu i månadsskiftet. Kan ta veckor att fixa. Mmhmm."

Acceptera nya klimat
Vill dom battla i snön, ska du kunna fixa det. Vill dom battla i vatten, ska du kunna fixa det också. Regn eller solsken spelar ingen roll, dom kan vara hundra och du en och du tar dom ändå.
"Du vill diskutera det här off-site säger du? Räknas röven som off-site eller?"

Visa att du bryr dig
Om dig själv, vill säga. Och försäkra dig om att detta bryande delas av dina medarbetare. Enklaste testet för att få dem att bekänna färg, är att föreslå en stående månadsöverföring av deras lön till ditt konto. Om de backar på den, då kan du vara säker på att de inte bryr sig om dig. Och då är det bara att vidta åtgärd.
"Du har inte köpt en bulle till mig på flera dagar nu. Jag trodde vi satt upp det som mål på utvecklingssamtalet. Hjälp mig att förstå. Hjälp mig att hjälpa dig."

Ha högt i tak
Högt i tak innebär att det är lättare att kasta folk över lokalen, utan att de skrapar i taket och därmed minskar farten och landar tidigare än du beräknat.
"Jag är glad att vi monterade ner lysrörsrampen."

Ge dem en sjujävla omgång ibland
Så att det blir tydligt vem som bestämmer.
"Who da man? Who da man."

Bjussa på kaffe
Nej för fan. Vem skrev det? Inte jag. För helvete.
"Här är en gammal tepåse, Stune-Lars. Den kan du få, trots att du underpresterar dagligen."

2 kommentarer:

Anonymous 12:01 PM  

Ack ... En genuin och bra sammanfattning av det alltför välkända (men icke destumindre njutbara) livet livet som chef.

... vad vet jag om det?!

Anonymous 5:54 PM  

Hahahahah som i the Office fast ondare

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP