20080413

Johan & Jag - Exodus

Då var det dags. Jag och Johan får varsin blockföljt. Camilla får en bläcktrumma. Horace spelar trombon. Jan får en triangel och Henning får en stämgaffel. Jonas får en xylofon. Kajsa får en fiol. Vi radar upp oss, raka i ryggen, tystnaden kompakt i butiken.

Med Daniel Sjölin längst fram som svingar paradstaven, med bokhororna på pukor och virveltrummor, med Filters redaktion på kompletterande blås, så börjar vi stampa takten. Musiken stämmer upp, rytmen drar igång, med blicken stadigt riktad rakt fram och fyra fjärdedelars puls över staden, så går vi framåt, framåt.

Vi tågar ut till trummor och blås, ut ur affären. Omkring oss jublar folket, man kastar konfetti, Denise Rudberg öppnar skumpan, dörrarna glider upp och vi fortsätter ut på gatan. Solen skiner, himlen är blå, man har stängt av trafiken för att bereda oss väg. Vi fortsätter längs med Kungsgatan, uppför backen, staven virvlande i luften och trummorna som taktfast lots, och när vi försvinner över krönet och in i solnedgången så jublar folket långt efter att vi är borta.

Ja, så kan det gå när jag och Johan käkar lunch på Akademibokhandeln.

14 kommentarer:

Anonymous 11:56 AM  

vilken grande finale, inte illa roman.

Anonymous 12:22 PM  

vad är en chalmerscortege jämfört med er lilla lunchparad??
INGENTING, jag upprepar INGENTING

Anonymous 12:26 PM  

AMEN BROTHERS AND SISTERS AMEN!

VÄL TALAT ANONYM!

TILLSAMMANS GÖR VI DEN HÄR BLOGGEN STOR!

VILKA ÄR MED OSS? KOM IGEN NU, VILKA ÄR MED OSS?

Anonymous 12:57 PM  

Andreas Roman skriver Sveriges bästa och roligaste författarblogg!
Fast när jag läser de senaste inläggen känns det lite som i The Shining, när Jack Nicholson möter det där artiga spöket på hotellet och påminner honom om vad han har gjort: "Mr. Grady, you were the caretaker here. You chopped your wife and daughters up into little bits. And then you blew your brains out."
Och spöket svarar:
"That's strange, sir. I don't have any recollection of that at all."

Så allt det här hände säkert när Andreas och jag åt lunch på Akademibokhandeln. Jag minns det bara inte.
-- Johan Theorin

Anonymous 1:48 PM  

haha, jag älskar denna blogg!
hallelujah - I'm with you!

Anonymous 3:48 PM  

verkar vara ordentligt röj på romans och theorins luncher.

kul att du kommenterade johan! du och roman är kompisar på riktigt verkar det som?

Anonymous 10:05 PM  

Dom är kompisar på riktigt.

-Anonym kompis till Andy

Anonymous 10:06 PM  

Cred till Theorin om det nu verkligen är han som skrivit inlägget! Höjde just bloggen ett snäpp till! Då blir det ju liksom PÅ RIKTIGT.

Anonymous 8:11 AM  

hodiladihodiladihopsanvilkendag.

eller hur var det nu, hatade du inte den text? :):):)

Anonymous 8:13 AM  

JAG VAR DÄR JAG SÅG DEN JÄVELN OCH JOHAN VAR DÄR OCKSÅ, ALLT ÄR SANT, JAG LÄGGER UPP DET PÅ SAJTEN, NI VET VAR DET FINNS.

Anonymous 8:13 AM  

Vi frågar Hanna, hon lär veta.

Hanna, är allt detta sant?

Anonymous 10:10 AM  

Välj själva vilken del ni vill tro på. Men visst är vi kompisar med Johan! och ja, de brukar hänga på nämnda bokhandel. Jag brukar inte få följa med, men vad är en bal på slottet...
Men när jag ibland går förbi utanför hör jag en jäkla massa musik och stohej, nu vet jag varför kära vänner.
Jag är glad att denna blogg finns så jag blir uppdaterad. Jag trodde liksom bara att de var frågan om en lunch.

Anonymous 8:26 PM  

En lunch är väl alltid en lunch oavsett vilka som råkar dyka upp ;)

Anonymous 9:58 AM  

skulle inte tro det David

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP