20080526

Janne, Henning och G.W. vill vara med

(tellen ringer)
"Andreas."
"Hallå Andy. Det är Janne här."
"Janne?"
"Janne G, alltså. Du vet."
"Nej?"
"Jan Guillou."
"Ja men hej! Vad trevligt, vad vill du då?"
"Jo, jag tänkte, den här Chick Fatale-grejen?"
"Ja?"
"Ja?"
"Jaha?"
"Ja, när kör vi?"
Jävla skit. Jag visste att det här skulle komma, när jag aldrig svarade på Jannes, Hennings och G.W.s brev. Nu har de lackat ur och bjuder in sig själva. Nu gäller det bara att inte såra dem.
"Ja, alltså ... det är inte riktigt för er."
"Va?"
"Ja, har du inte läst definitionen här på bloggen? Ni klaffar ju liksom inte riktigt in i den."
"Men vad fan? Andy, nu blir jag besviken på dig. Hur kan du säga så här? Jag trodde vi var kompisar. Va?"
Jag hör G.W. viska i bakgrunden, säg att det här är en modern rättslig tragedi. Säg det, Janne. Men Janne viskar tillbaka, håll flabben nu G.W., jag sköter det här själv.
Jag fortsätter: "Jan, vi har aldrig träffats. Du har aldrig pratat med mig. Vi har aldrig hörts ens över mejl.
Jag hör mer tissel och tassel i bakgrunden, Henning viskar till Janne, be honom hålla käften, Janne. Säg att han ska hålla käften.
"Nu håller du käfte!" säger Janne i luren och jag hör hur G.W. och Henning försöker hålla sig för skratt. Men sedan blir det allvar igen.
"Du!" säger Janne. "Vi badar bastun. Vi tar snusen. Vi jagar vilt. Vi har rutiga skjortor, VI HAR TILL OCH MED BRILLORNA UPPSKJUTNA ÖVER PANNAN, RÄTT UPP I VÅRA KALUFSER! HENNING HITTADE INTE SINA BRILLOR EN GÅNG, SÅ JÄVLA KALUFSIG ÄR HAN!"
"Ja?"
"Menar du att vi inte får vara Chick Fatale då?"
"Janne ... ni är män. En man kan inte vara Femme Fatale. En man kan inte vara Chick Fatale. Hela begreppets spänning och exotism ligger i att man ska vara kvinna."
"Åh du din jävel ..." Jag känner hur Janne skakar på andra sidan.
"Rättshaveri!" ropar G.W.
Gubbar gubbar, viskar Henning. Jag har en idé. Vi drar till Afrika, jag känner en kille där som kan ... Han gör ett ljud från en sax som klipper lite.
Janne harklar sig. "Andy."
"Ja?"
"Vi återkommer."

7 kommentarer:

Anonymous 8:16 AM  

först för fan wham bam thank you mam

Anonymous 8:50 AM  

Fan Andy, var lite schysst nu, släpp in Janne och hans kompisar. Dom kan väl också få vara med och leka lite.

Anonymous 8:53 AM  

Chick Fatale är ett jättecoolt koncept. Är Agatha Christie Chick Fatale? Hon kanske känns som en gammal tant, även om hon är död och en gång var ung naturligtvis.

Andra som jag tycker är Chick Fatale:
Joyce Carol Oates
Margaret Atwood
Sara Gran
Jeanette Winterson

Vad tycker ni? Har ni några förslag?

Anonymous 8:54 AM  

Astrid Lindgren är inte Chick Fatale, hon är ju en gammal sagotant.

Så här tycker jag att chick fatale verkar vara:
Snygga
Glammiga
Med massa mörka hemligheter
skriver svarta böcker
nyckfulla
Festar gärna
Lite tragiska, på väg mot sin undergång
förföriska

Knappast Astrid Lindgren.

Anonymous 12:48 PM  

Jag har röda läppar och vit hy. Jag dricker champagne men jag gråter när ni inte ser. Jag skriver på nätterna, med Amarone som enda sällskap. Min arbetsplats är vid ett burspråk mot vattnet. Min oas är ett café eller en restaurang, mitt i stan bland djupa kuddar och vita soffor. De dagar jag inte skriver är de dagar då cocktailen slog för hårt, där sveket skar för djupt, där uppladdning för maskeraden är för lång.

Jag är Chick Fatale.

Vem är jag?

Anonymous 12:50 PM  

Rättshaveri. Ja jävlar.

Anonymous 4:14 PM  

Du är Astrid Lindgren

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP