20080511

Mörkrädd och maffian

Min gode kamrat Navid Modiri och jag har nu formulerat planen för hur Mörkrädd ska sälja enorma mängder böcker.

Snart är det Göteborgsvarvet. Löparna måste springa över en bro som ligger där jag bor. Den bron går att öppna och stänga om man är CHEF och har nyckel, vilket jag är och har.
"Hej hej. Du springer Göteborgsvarvet, ja."
"Javisst. Kan du sänka bron för helvete så att jag kommer över?"
"Apapap, inte den tonen tack. Köp en Mörkrädd nu, här, du kan boka direkt på adLibris, jag har trådlöst nätverk och min Mac med mig. Seså, köp nu."
"Vad fan?"
"Ska du över bron eller inte?"

Vidare: Ut på stan. Ställ den enkla frågan: "Har du köpt Mörkrädd än?"
"Nej. Vad fan är det? Vad är du för en pellejöns?"
"Vill du ha dina knäskålar krossade?"
"Eh, nej."
"Gott så. Då går du, jag och mitt slagträ till min Mac där borta, som surfar på Sohos trådlösa nätverk. Jag tittar på medan du köper från adLibris. Okej?"

Andra varianter: Man kan ringa på dörren hos folk, i synnerhet där jag bor för där här alla skitmycket pengar utom Hanna och jag, vi har bara rostat bröd och stekt ägg med kaffe. Så säger man när de öppnar: "Fin bil du har."
"Ja den är fin. Kul att du gillar den."
"Ser ut som en 2009."
"Javisst, fick den i går. Har väntat på den i tre månader."
"Mmmhmm. Och i din bokhylla har du då förstås ett exemplar av Mörkrädd?"
"Vad fasen är det? Är det en krydda? En pensionsutbetalning? Ett bostadsrättsföreningsbeslut?"
"Fin bil du har, som sagt. Vore trist om något hände med den. Jag har min Mac med mig här, den är uppkopplad till ditt trådlösa lan. AdLibris ligger uppe. Förstår vi varandra nu?"

Man kan också gå rätt in i bokhandeln. "Fin hög med böcker du har samlat där. Låt mig bara kolla lite ... Inte Fucka Upp, Noréns lilla röda, Ur Vulkanens Mun ... jaha, du tänker så ja."
"Vad menar du? Vem är du? Låt mig vara."
"Jag tänker att jag lägger på en Mörkrädd här också, så kan du köpa den med."
"Släpp mig! Du håller ju fast mig! Släpp mig!"
"Ska du ta och köpa den här Mörkrädd också då?"
"Hjälp! Vakten! Hjälp!"
"Ingen idé, vakten är med mig."

En sista ganska raffinerad metod. Inbetalningskortet dimper ner i brevlådan. Det är från Baltic Inkasso. "Köp Mörkrädd inom tio dagar, annars blir det åka av." Inbetalningskort är bifogat, det går förstås direkt till adLibris postorder. Ingen ska säga att jag inte gör det lätt för mina läsare.

Och så vidare. Om du ser en iranier som ser misstänkt likt ut en rätt känd person, eller en krullig författare med ovanligt mörka ögon för att vara krullig, då vet du vad som gäller.

Från och med i morgon så är det bara att gå ut och handla. Från och med i morgon så blir ingenting sig likt.

7 kommentarer:

Anonymous 11:27 AM  

vilka busfasoner

men det är ändå helt rätt tycker jag.

Anonymous 11:38 AM  

Jag korar härmed Andreas Romans blogg till den bästa bloggnedräkningen av en roman i Sverige. Rolig, kvick, full av självironi och oerhört aptitretande.

Varför den här bloggen inte seglat upp på tiotopplistan för länge sedan, förstår inte jag.

Anonymous 11:40 AM  

det är enkelt, det är för att den ligger på blogger och inte på någon aftonbladssida, skjut dit den bara så krossar den snart allt motstånd.

Anonymous 11:40 AM  

inte först

inte andren

men tredjen!

Anonymous 11:40 AM  

nähä inte tredjen heller kuk också jag gör inget rätt i dag

Anonymous 11:59 AM  

Verkligt snygg saluföring för boken. Hatten av. Hjälp undrar om jag inte såg en krullig författare smyga runt omkting min feta bil nu...?

Måste springa ut.

Anonymous 9:53 PM  

Vi står bakom Andreas, köp boken eller ta skiten som följer.

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP