20080530

Skrivarsymposiet och Blade Runner

Symposiet fortsätter.

Fredag kväll nalkades till denna fantastiska helg med skrivarsymposium. Vi hade ätit en grillad fisk med färskpotatis, vinet hade flödat och ta mig fan om vi inte hade druckit lite öl också. Litteraturen hade diskuterats och ett par världsproblem hade lösts. Jag hade även botaniserat i Christians filmhylla, där jag hittade Blade Runner, Director's Cut.
"Helvete vilken bra film Blade Runner är", sa jag.
"Javisst", sa Christian. "Den är helt galet bra."
"Det var länge sedan man såg den."
"Ja jag minns inte när jag såg den sist."
"Jag tror jag såg den för kanske fem år sedan."
"Ja det var nog något sådant för mig med."
Utanför var solen på väg ner, himlen var orange och vinden hade lagt sig.

Lite senare sa jag: "Hördu, vilken bra rulle Blade Runner är."
"Ja jävlar", sa Christian. "Den är ju helt suverän."
"Så magisk."
"Helt lysande."
"En sådan film som man bara kan se om och om."
"Ja du sa det gosse."
Skymningen var över oss.

Vidare: "Blade Runner, alltså."
"Ja."
"Vilken rulle."
"Så jävla grym."
"En tidlös klassiker. Den håller liksom än, på alla nivåer."
"Ja. Och Harrison Ford, han är ju grym i filmen."
"Och Rutger Hauer!"
"Ja herregud. Rutger, ja. Som han levererar."
"Ja, verkligen."

Nu var det nästan mörkt. Då sa jag: "Du, nu är det perfekt ljus, det är ensligt här ute, stämningen är på topp. Är det inte läge för Blade Runner?"
"Jo för fan", sa Christian. "Det är det."
"Nu kör vi."
"Du och jag. Blade Runner."
"Vilken bra film."
"Tajmingen kunde inte vara bättre heller. Sådant ljus, sådan miljö. Det här måste vi ta vara på."
"Jag häller upp spriten, nu ska vi se på Blade Runner."
"Vilken filmupplevelse detta kommer att bli."

En kvart efter den magnifika inledningen, där man glider mot en brandfärgad himmel över glittrande ljus i staden, så sitter Christian med huvudet på sned i fåtöljen och snarkar. Han dreglar, munnen är lagom öppen. Jag ligger i soffan och har halkat på sidan, frisyren står som en vägg rakt upp, handen har åkt i golvet. Även jag snarkar.

Blade Runner, alltså. Vilken rulle.

5 kommentarer:

Anonymous 10:42 PM  

hahaha dreggel i mungipan väldigt roligt faktiskt haha :)

Anonymous 1:38 AM  

Hur kunde du glömma nämna att du känner en person som har skakat hand med Rutger?! Slappt!

Anonymous 10:58 AM  

Annars är ju Blade Runner en fruktansvärt bra film, så är det ju bara.

Anonymous 11:02 AM  

Blade Runner är faktiskt bra.. På riktigt.

Anonymous 12:18 PM  

vad söta ni är.

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP