20080602

Hata inledningar, hata dem

Åh, vad jag tycker illa om denna inledande fas av skrivandet till en ny roman. När man först får en idé som tänder till, då är det roligt och trevligt och allt det där. Men sedan ska man försöka brotta ner den till något mer konkret, bryta ut lite teman, försöka hitta kärnan i vad den egentligen handlar om och - GUD FÖRBJUDE - skriva några jävla sidor också.

Men det går ju som vanligt inte. Det blir bara blaj och bladder, jag bara suckar och stönar och längtar efter den där fasen när man är två tredjedelar eller åtminstone halvägs genom skrivandet, idén är klar, riktningen är satt och man bara kan mala på. Eller varför inte den mustigaste delen, när boken nästan är klar och de allra bästa idéerna kommer fram, som man fångar och jobbar in när man skriver om alltihopa? Den fasen gillar jag nog bäst.

Men just nu så värker jag mig bara genom de inledande delarna och längtar efter momentum.

Men gud. Nu använde jag ordet värka också. Fy fan. Ni ser? Ni ser? Det här går ju bara inte.

7 kommentarer:

Andy 8:23 AM  

sha-ZAM!

Nu är jag tillbaka bland kommentarerna igen. Hanna tyckte jag borde börja svara på era kommentarer som jag gjorde förr i tiden, och jag tänkte att men ibland är de så många och jag kan inte svara på alla hela tiden. Nä sa hon, men du behöver ju inte alltid svara på allting men du kan ju svara ibland så att folk fattar att du läser och uppskattar att de är här och hänger med dig.

Och det har hon ju ta mig fan rätt i, Hanna, min fina Hanna.

Så -

sha
ZAM!

Anonymous 10:30 AM  

Äntligen:)

Anonymous 12:27 PM  

Du ska vara glad att du är en publicerad författare. Är inledningen kass har man inte en chans om man är opublicerad. DET är inledningspress. Slutna gnäll ;)

Anonymous 12:43 PM  

sluta skäll...

Andy 1:21 PM  

David - så sant, så sant. Allting blir enklare när man tagit sig genom porten och inte ramlat tillbaka ut igen.

Pernilla 10:52 PM  

David är min nya idol. Jag förstår PRECIS hur du menar. :) Fast jag förstår vad du menar också Andy. ;) Och så tycker jag att alla bloggare visst måste svara på sina kommentarer, Hanna har helt rätt!

Andy 7:00 AM  

Pernilla, så är det ju. Det är dessutom väldigt roligt att lära känna er via kommentarerna, inläggen får sina egna liv här.

Jag har slutat gnälla nu.

(men det går fortfarande jävligt dåligt - jag har bara slutat gnälla om det

ååååååååh)

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP