20080728

Max och Bengt får en idé under Sjunde Inseglet

Det går åt helvete under inspelningen av Det Sjunde Inseglet. Inget funkar. Alla är arga. Inte minst Ingmar. Han är jättearg.

Bengt Ekerot och daMackster (von Sydow) går ändå fram till honom och säger: "Du Bergman. Vi har snackat lite här och vi tycker att sportanalogin i sig inte är fel."
"Jaså? Vad roligt då. Är ni författare nu också? Eller producenter? Kanske båda. Vilken tur. Då löser ni det här åt mig då. Är ni från lallarpatrullen rentav? Jag har hört att dom hyr ut lallare, nämligen. Och vi behöver några sådana här. Seså, visa mig var ni har. Lalla lite då."
"Var inte sån nu, Ingmar. Vi vill bara snacka lite om manuset." Macke kollar på Bengan, som nickar menande med sin lie. "Vi tror väl att man kanske inte spelade så mycket badminton och curling och så under medeltiden. Det är vår utgångspunkt, om man säger så."
"Nähä du. Och du var där eller? Det vet du? Du tror visst att du är en korsriddare på riktigt, du. Hej jag heter Max von Pucko, jag är från medeltiden. Och jag, jag heter Bengt Kålrot, jag är godast om man rostar mig i ugn."
"Ja, hur som helst ... vi hittade en bild på en tavla här ... kolla. Visst är den fin?"
Bengt tar fram en tavla ur sin oändligt djupa kappa. Den föreställer en schackspelande Döden.
Ingmar tittar på den. Han kisar med blicken. Ögonbrynen går upp och ner. Han tänker hårt. Gillar han den? Han kanske gillar den! Max och Bengt ser på varandra och ler, Bengt blinkar åt Max och gör en diskret pussmun.

"Troligt", säger Ingmar och bryter tavlan mot knäet. "Jävligt troligt. Döden spelar schack. Jovisst. Oj, jag tar ditt torn, ja då är du död. Eller nej, vänta förresten, jag måste ju ta kungen. Ja då får vi ju hålla på ett tag, jag kan ju köpa mig tid på det viset." Han fräser åt Max och Bengt. "En riktigt jävla skitidé var det här. Jag blir så trött på er. Skådespelare. Håll er till manuset och håll käft, okej?"

Ingmar tar sedan megafonen och ropar: "Bär in bowlingbanan! Har alla bowlingskor på sig? Bra, då kör vi. Drar du igång poängtavlan, Lars? Kanon. Cue amerikansk bluegrassmusik! In med Budweiser. Max och Bengt, tag plats! Den här gången sätter vi scenen, hörni! Så vi kan gå hem någon gång. Okej?"

5 kommentarer:

Anonymous 11:23 AM  

Ingemar har aldrig haft någon känsla för vad som ligger rätt i tiden ... Det är ett under att han blev stor.

Anonymous 11:33 AM  

jag håller med mr. a, förstår inte hur bergman blev så stor när han vägrade lyssna på sina medarbetare.

Anonymous 11:45 AM  

Jag tycker i och för sig att idén med bowlingbanan var väldigt rolig. :)

Anonymous 7:17 PM  

Grym idé, fler borde göra som Max och Bengt säger, då skulle vi alla vara lyckligare.

Anonymous 2:09 PM  

Just därför har jag valt att inte bli berömd filmregissör. Annars hade jag blivit det, men det verkar så jobbigt så jag skiter i det.

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP