20081009

Horace insisterar

I vanlig ordning så ringde Horace Engdahl och frågade om jag inte ville ha hans töntiga pris i år då.

"Hallå Andy. Det var Horace här."
"Hallå min hårige vän. Hur är läget på ludenfronten?"
"Kul. Vill du ha Nobelpriset i år?"
"Nej, min krullbröstade vän. Men tackar som frågar."
"Men för fan Andy. Du förändrar ju världen med din litteratur. Vigilante var boken som fick Bush att avgå, med orden: "Jag är ju själv en av idioterna." När änglar dör fick katolska kyrkan att säga: "Förlåt för att vi fuckat er i tvåtusen år." Och Mörkrädd har fått världens kritiker att gråta av lycka världen över."
"Ja, allt detta vet jag, min ryamattsbeklädde kamrat. Vart vill du komma?"
"Jag vill att du tar emot Nobelpriset. Vi har frågat dig i femton år nu. Ska det vara så djävla svårt att bara säga ja?"
"Jag vill inte ha ditt fåniga pris. Ge det till någon grodätare i stället. Däng iväg det till baguetteland, där når deras kultur inte högre än kragen på den randiga tröjan och det höga C:et på dragspelet."
"Vad fasen. Vi kan ju inte ge Nobelpriset till en fransman, det kommer ju ingen gå på. Även jag har en gräns och jag drar den där."
"Om du gör det, min manbeprydde vän, så kanske jag kan tänka mig att ta emot ditt fjantpris nästa år."
"Jaså? Det säger du?"
"Horace Chewbacca Engdahl - det är ett löfte. Ge det till någon lallare i Frankrike som alla snabbt kan säga: Åh, vad skönt, gött att han fick det, men som i själva verket ingen vet vem det är utom någon skön bokhandlare och något litet förlag som alltid är steget före, och låt alla litteraturprofiler uttala sig som om de känt till författaren i tjugo år och har läst allt han skrivit, och säga exakt samma saker allihopa eftersom de läser varandras åsikter och karbonkopierar sina uppfattningar om nobelpristagaren. Rigga det, så kan vi snacka sedan."
"Lovar du att ta emot priset nästa år då?"
"Nej, ludo. Men jag lovar att vi kan diskutera det nästa år igen."
"Det duger för mig, gosse. Jag gör som du säger. Har du några önskemål?"
"Nej käre pälsöverdrag, dra någon ur hatten bara, som du gjort i massa år nu. Alla anpassar ju sig efter vem du än väljer så det blir bra hur du än gör."
"Fan vad grym du är Andy."
"Thanks man. Ta hand om dig nu."
"Du med."

5 kommentarer:

TORGNYSDOTTER 8:41 AM  

men jag vet. Han ÄR snorjobbig, men jag har tänkt så här: man kan väl bara ta emot det jävla priset så det blir slut på tjatet?

Andy 8:43 AM  

Ja det kanske vore det bästa, så man får lite lugn och ro någon gång.

Anonymous 1:16 PM  

Är Andreas lite bitter över att han inte vann? ^^

För övrigt anser jag att Murakami borde fått det.
Och att Kartago borde jämnas med marken!

Eller vänta nu...

Andy 3:13 PM  

Coffee, jag vann ju. Jag ville bara inte ta emot det.

Murakami borde få pris för allt möjligt, bland annat för världens coolaste japan. Men även förstås för hans förträffliga litteratur, som han dock redan har fått en del priser för. Så allt är gott där.

Marcus 3:03 PM  

Murakami borde väl ha vunnit något slags ninjapris vid det här laget om inte annat?

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP