20090109

Steve Söderbelte firar nyår

Steve Söderbelte är ensam hemma i sin trehundrakvadratare. Det är nyårsafton och han har köpt hummer och gott vin.

"Nu ska jag skära hummern i bitar", säger han och börjar skära i den. Den går sönder, skal överallt, köttet rinner ut, luktar konstigt och ser tråkig ut. "Strunt samma", säger han. "Jag gillar inte hummer. Jag tar mig ett glas vin."
Han skruvar på korken men den går inte upp, han använder en kapsylöppnare men lyckas bara repa glaset, till slut drämmer han halsen i diskbänken och då går hela flaskan sönder. Hans nya vita skjorta blir fläckig. "Vem bryr sig", säger han. "Jag gillar inte vin. Jag dricker vatten."

Han sätter sig i soffan framför vid sin 52-tums teve, och nu ska här spelas tevespel. Han fumlar med kontrollerna men maskinerna går inte på. "Jag behöver mer dataström", säger han. Han öppnar batteriluckan, trycker på knappar, de surrar och låter men går av och på hela tiden. "Jag kanske måste datera på intranätet." Han försöker slå på sin dator men förväxlar den med diskmaskinen. Sedan försöker han igen men då går tvättmaskinen igång. "Det är nog Windows websida som är trasig", säger han. "Jag spelar på min PMS3:a i stället."
Men den är svart och konstig, han hittar ingen knapp, bara lite lampor, och den vill inte heller starta.

Närmare tolv så står Steve och hamrar på sina spelmaskiner, medan vitvarorna sköljer och snurrar. Han är vinfläckig, den sönderhackade hummern luktar rutten tång, utanför skjuter raketerna upp mot himlen och alla skålar och sjunger. Alla utom Steve, som fortsätter banka sönder sina maskiner, röd i ansiktet, vattnig i ögonen.

8 kommentarer:

Arcade Berg 7:40 AM  

Han förtjänar bättre!

Andy 7:42 AM  

Tycker du synd om honom, gosse?

Anonymous 9:33 AM  

Hehe, den var rolig men visst tycker jag lite synd om människan.
Så vilse han är.

Erika W 9:45 AM  

Jag trodde aldrig att Steve Söderbelte skulle vinna min sympati, men nu är det nära.

Anonymous 10:08 AM  

håller med Erika, jag tycker lite synd om Steve.

Aki 3:39 PM  

Aki goes mainstream och håller med de andra, jag tycker faktiskt synd om Steve.

Anonymous 12:32 AM  

Ja helvete, även fast han är dum i hela huvudet så tycker man i alla fall lite synd om honom. Fast jag är också lite avis, han har ju en PMS3:a!

Anonymous 11:53 AM  

det jag gillar med den här bloggen är att den är hysteriskt rolig och så plötlsigt blir det så här. i love.

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP