20090319

Torgny Lindgren och nyponsoppan

Medan jag gör min nyponsoppa, kommer Torgny Lindgren in i skjorta och väst, med nytänd pipa och lockigt skägg. Han kupar ena handen runt pipan och har andra handen i fickan och han lutar sig över nyponsoppan på storkok och luktar. Sedan vänder han sig till mig och plirar över glasögonen.
"Andreas."
"Torgny."
Han pekar med pipskaftet på soppan. "Har du rett skinntäcket?"
"Sedan i mars."
"Och nyponen är från?"
"Krokskusten, 2004 års plockning."
"En fin plockning, en fin plockning. Och den tredje slevningen, när gör du den?"
"Om en vecka."
"Ojoj. Du kan dina saker du."
"Äsch."
"Du fläskar förstås av spadet på renset?"
"Naturligtvis. Och därefter kryddar jag i dagarna tvenne med salt från Hanssons gård."
Torgny nickar och puffar på pipan. Han lägger en hand på min axel och kramar den löst. "Då kan inget gå fel, Andreas. Då kan inget få fel."

Sedan går Torgny Lindgren och hämtar ett hagelgevär. Han laddar och gör en skön mantelrörelse, säger: "Nu drar jag till Ekströms." Jag bara nickar och smakar av. Vilken nyponsoppa.

3 kommentarer:

Anonymous 11:26 AM  

nu blir jag lite rädd...
ur den soppan kommer det "födas" ett kraft-djur, en björn eller nåt annat schamanskt... ta dig i akt, de är inte lätta att handskas med, tur att du har Torgny vid din sida, som vägledare

Andy 12:57 PM  

Ja, tur. Han är skön så det ska nog gå bra.

Simon 1:05 PM  

Det är skönt att Torgny alltid finns där när man behöver lite stöd eller bara en bekräftelse på att man gör rätt. En fin man.

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP