20090405

Förvirring i cafét

Det ligger ett skönt fik här i närheten där jag bor och de som driver stället tar sitt fikande på allvar. Det finns bara ett problem. Låt mig gestalta det för er:
"Hallå gosse. Vilket fint väder vi har i dag." (säger jag då, glad i hågen och rosenröd om kinden)
"Jen." (säger han då, kanske glad, kanske inte, svårt att veta)
Okej. Det där fattade jag inte. Men strunt samma, vi kör vidare.
"Jag skulle vilja ha en kopp te. Går det att ordna?"
"Ja mun hin rar en alledene kind. Vemken willa hu?"
Hoo-kej. Jag förstår absolut inte ett enda ord. Men jag gissar att han undrar vilken sort jag vill ha. Så jag kontrar:
"Ta något grönt."
"Okay. Den tanker ja ni kon dracke mit lite sanne, lite denne, lite sånt."
Seriöst. Vad pratar vi om? Men jag nickar och säger:
"Kör på det gosse. Det låter gott."
Och snart har jag fått mig en fin kopp te. Så det mesta ordnar sig till slut ändå.

3 kommentarer:

Fredrik 10:50 AM  

Spännande!

Hur skulle du kontra om du fick ett stort glas algbrännvin istället? Han kanske tolkade dina rosenröda kinder som att du var i färd med att fylla på promille nivån i kroppen. Nu kanske de inte serverar alkohol just där. Men lite kul att se hur vi människor reagerar när vi får in något helt annat än det som vi egentligen ville ha. Bara för att vi inte vill att någon skall bli bortgjord i det sociala samspelet.

Andy 10:08 PM  

Ja, faktum är att hade jag fått algbrännvin så hade jag tackat och druckit, för jag har ingen aning om vad det är och provar det gärna.

Anonymous 9:38 PM  

Vad är det för språk anyways? Någon slags old norse? Nu blev jag nyfiken. Fråga den där gubben i lådan vad han är för en typ, egentligen. (Säg exakt så - av någon anledning tycker folk det är lite ohövligt och ouppfostrat att fråga till en invandrare ((jag är inte rädd att använda det ordet, jag räknas själv som en här i Danmark)) "Vart kommer du ifrån?", vilket enligt mig är absurt, det är ju världens normalaste fråga.) Och medan du håller på, fråga om han studerade språk tillsammans med Tolkien. Fascinerande.

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP