20090424

Nautiska termer och gruppkonflikt

Besök i kajutan. Jag har druckit mitt te medan havet slår mot rutorna, och nu kommer styrman för samtal.

"Låt höra", säger jag och tänder min sjöskumspipa. "Vad felas dig, styrman?"
"Vi kommer inte vidare med vår speldesign. Det flyter inte riktigt och folk verkar inte gilla spelet. Vad är det som är fel?"
"Mmhmm." Jag puffar på pipan, tobaken från Havanna fyller rummet. "Du har problem med skeppsråttorna, styrman. De rusar hit och de rusar dit, de äter på din proviant och springer mellan benen på dig. Men vad du behöver göra", och här drämmer jag min salta näve i bordet så att oljelampan skakar, "är att visa dem att du är den som kan beordra kölhalning! Det är du som bestämmer och de ska följa din kurs över sjökortet, inte sätta ut varsin och segla kors och tvärs mellan skär och grund!"
Han blir vattnig i blicken. "Alltså, Andreas ... du säger som det är. Nu ska jag ta tag i det här."
Jag brummar och lutar mig tillbaka med pipan i hand, blicken redan vandrande mot molnen och himlen. Förvirrad över mina egna dumheter, förstås, men det är ju varje kapten. Det handlar bara om att dölja det bland all piprök.

sea-captain-530.jpg
"Kapten Andy talar vist, som den kloke (och för all del stilige) sjöman han är."

3 kommentarer:

Moa 9:19 PM  

hehe... nautiska termer ja. Jag sträcksåg Hornblowerserien för nån månad sen. Helt ensam var jag. Stirrade nästan autisktiskt på dvdn, åt knappt, och efter 13 timmar 1700talsbåtar började jag att bete mig som om jag var en karaktär i serien. På något vis hade jag assimilerats till livet till havs och blivit sjöman.

Det är hemskt, jag vet. Men nautiska termer ska man inte leka med. Du kan bli sån :P

Andy 10:26 PM  

Jag har mer eller mindre sjöbusifierats. Jag är ingrodd i mitt eget skägg nu och bor i min sydväst.

moa 1:44 PM  

Fast jag löste det med att se alla Die Hardfilmerna...

Nu är jag svinkool och kan skjuta ned helicoptrar med min bil för att "I ran out of bullets" osv. Det är roligare än att åka båt. Jag lovar. :)

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP