20071225

Korven och jag har klarat helgen. Julen är en av de värsta högtiderna för människor i kris, men vi har tagit oss igenom det. Jag slog in bröd och senap och ketchup och gav till korven, och de skrattade alla tre. Vitlökskorven hade köpt mig en pläd, den inte fullt så starka pepparkorven hade köpt Marie Picassos CD-skiva (som jag inte ville ha, men det sa jag förstås inte) och den riktigt starka pepparkorven sa att du och jag, Andy, vi ska gå ut och karva oss en ny stav som du kan använda i din martial arts-träning. Och så fick jag en ny, fin kniv.

Sedan såg vi på Karl-Bertil Jonssons julafton, åt julegodis och hade det trevligt. Jag skar av och la bitar på vörtbrödet hela kvällen och det var som om alla våra bekymmer inte fanns den kvällen.

Det är lite som ett sista bitterljuvt farväl, när man vet att det är slut men man ändå älskar varandra och därför kan ha fina stunder tillsammans även i relationens uppgörelse, eller rentav långt efter att den är över.

4 kommentarer:

Anonymous 6:48 PM  

Jaha du, Andreas. Jag vågar kalla dig Andreas sen du kläckte ut dig det där med "Rock on". Det kändes så varmt och personligt, så jag vågar faktiskt ta ett steg närmare. Jag ska berätta för dit att det inträffade en ganska lustig sak häromdagen. Jag stod och språkade en stund med min mor i köket hemma inför avresan mot dalarna som vid tillfället var min närmaste framtid. Då min mor är svenskalärare och tycker att jag ska läsa mycket (vilket jag naturligtvis inte gör; Ungdomsrevolt du vet) frågade hon mig om jag hade någon bok med mig att läsa. "Jodå", svarade jag. "Jag köpte en bok igår. Vigilante heter den". Hon undrade förståss vem som skrivit den, och jag förklarade för henne att det var en ganska trevlig herre som heter Andreas Roman. Jag iaktog min mor då hon hörde namnet, och insåg att hon grubblade över någonting. Helt plötsligt, efter några sekunders tystnad, kläcker hon ur sig: "Undrar om han har en bror. Jag tror han har en bror som heter Jonas. Jag har sjungit i samma kör som jonas". Jag förklarade för henne att den där Andreas verkar vara en ganska rolig proick. Hon sa då att det måste vara Jonas bror, för Jonas har en bror som har skrivit några böcker, och Jonas är en väldigt rolig prick. Så allt detta skrev jag egentligen för att ställa en fråga. Fårgan lyder: Är du Jonas bror, och om så är fallet, är vi då andra-generations kompisar?

/ A

Juste, en sak till. När jag efter jag hade skrivit här senaste gången läste jag lite närmare på din hemsida, och insåg att du jobbade med tv-spel. Nu är det så att Tv-spel är min stora passion i livet. Jag spelar så mycket tv-spel jag kan komma över, och gör det med ohygglig glädje. Jag tyckte det var jävligt coolt. Jag ändrar din status från "Beundransvärd" till "Idol". Hoppas det smakar, och att du inte känenr dig illa till mods...

Andy 8:01 PM  

Hej, vad trevligt att du skrev. Det stämmer, min bror känner och sjunger med din mamma, han hälsar så gott.

För övrigt uppskattar jag din bild av mig, men rekommenderar inte mig som förebild. Jag är snäll och så, men har mycket dumt för mig som man inte ska ta efter. Jag tackar dock för dina vänliga ord och ska vårda din respekt med ... ja, respekt.

-Andreas

Anonymous 9:17 PM  

En idol är till att se upp till och leva efter, men som du säger. Dåliga sidor har jag tillräcklgit av själv. Jag får leva efter mitt bussbiljett-ordspråk: "Man lär sig av sina misstag, men det är billigare att lära sig av andras..." Får man fråga hur du kom in i tv-spelsbranchen?

Andy 11:19 PM  

Lång historia, men det korta svaret är att jag bestämde mig för att jobba med tevespel och hamrade på folk tills det blev så. När tillfällen presenterade sig, så högg jag och funderade inte så mycket på om jag var kvalificerad eller inte. Det var jag inte men det var inte de som bedömde huruvida jag var det eller inte, heller. Så det löste sig ändå.

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP