20080110

För att kolla min karmapoäng, så ringde jag till Gud. Han var hemma och han svarade:
”Ja hallå, det var Gud här ja.”
”Ja hej Gud. Det är jag, Andreas. Andreas Roman alltså. Jag tänkte kolla mitt karmasaldo.”
”Mm-hmm … nu ska vi se … Roman … ah, det är du ja.”
”Just det.”
”Du. Det är du som har skrivit När änglar dör, va?”
(paniken kommer nu)
”Njae … ja. Eller nä. Nej, det är inte jag. Du tänker på en annan Andreas Roman. Han den där andre killen.”
”Det säger du.”
”Mmm.”
”Den andre killen.”
”Precis. Det finns två. Han den andre, det är han som har skrivit den. Jag har läst den, jag tycker den är skräp.”
”Okej.”
(här blir det tyst en stund)
”Du”, säger Gud.
”Ja?”
”Ljuger du för mig nu?”
”Nej. Eller ja. Eller alltså … ja. Fast nä. Inte nu.”
”Överlag är det ingen bra idé att ljuga för Gud. Åtminstone inte när man har honom direkt på tråden.”
”Nä. Eller jaha? Eller nä, det är klart. Det är nog dumt.”
”Du ville veta ditt karmasaldo, eller?”
”Nej, vet du vad. Vi skiter i det. Vi kan ta det någon annan gång.”
”Nej, vi kan ta det nu. Jag har det här. Ojojoj. Här står det att du faktiskt har skrivit den där skitboken som du sa att du inte hade skrivit. Du, jag tänkte att vi gör så här, om du tar och drar åt –”
Här la jag på luren. Han blev så sur och det tyckte jag var dålig stil.

3 kommentarer:

Henriok 7:37 PM  

Nota bene.. om vi snackar den kristna guden här så finns såvitt jag vet inget koncept om "karma". Om man vill bli förlåten på den yttersta dagen så ska man ångra sig och därmed få sina synder förlåtna. Det var liksom poängen med Jesus på korset.

..och jag som inte ens kofirmerat mig.

Andy 8:38 AM  

Gud är gud helt enkelt.

Ingen idé att definiera något som resten av världen varit osams om sedan någon sa: "Hörni, ska vi inte sluta bråka nu och vara lite schyssta i stället?" Och därefter fick lagdunk av hela Mesopotamien.

Henriok 10:42 AM  

Sure.. Gud är Gud och om vi inte ska bry oss om vad resten av världen bråkat om sedan våra mjölktänder trillade ur, vad har Gud för betydelse då? Hur ska vi veta vad denne vill, vad poängen med denne är om vi inte ska bry oss om vad någon av dessa bråkstakar skrivit om denne?

Behöver vi Gud?
En klassisk fråga är vad meningen med livet är. Men vad är meningen med Gud?

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP