20080721

Lyxfällan blev en ballong

Mattias är en rejäl karl, han är med i Lyxfällan och han vet hur man ska sortera sina papper. Faktum är att han var hemma hos mig för bara några dagar sedan för att sortera mina papper.

Jag har en satans röra, ska ni veta. Jag hällde ut alla mina papper på kösbordet, det var ett halvsårs kvitton som var osorterade och skrynkliga.
Mattias blev röd i ansiktet. "Men vad fasen ... men vad är det här ... är det så här du har dina papper? Så här kan du ju inte ha det. Har du dina papper så här? Du har ju ingen koll. Du har verkligen ingen koll. Vet du ens vilka fakturor du har betalt? Har du nån koll på vilka intäkter du har?" Och så vidare.

Men medan han talade så växte han och svällde, rösten sköt upp i frekvens, och hans kropp blev allt rundare. Till slut så insåg jag att Mattias från Lyxfällan förvandlades till en heliumballong!

Medan han fortsatte skälla på mig så lyfte han, rund och lätt, från stolen. Hans röst blev en ankas, han började glida runt i rummet och stöta mot väggarna, han nådde taket och rullade runt där uppe, fortfarande upprörd och röd i ansiktet över att jag inte hade någon ordning alls. Jag följde efter och puttade lite på honom så att han inte skulle åka in i något vasst och därmed explodera. Men han verkade inte uppskatta det, "Sluta putta på mig Andreas, lyssna i stället, du har ju ingen koll, har du någon budget till exempel? Gör du ens en resultaträkning? Har du kollen? Vänta, putta mig lite åt vänster, ah, så där ja, härligt."

Men då fick jag nog, jag sa till honom: "Jag kan verkligen inte ta råd från en heliumballong. Det känns inte särskilt trovärdigt."

Och efter det så öppnade jag fönstret, Mattias gled ut, han roterade och snurrade och steg mot himlen. Så vitt jag vet så guppar han runt bland molnen än.

8 kommentarer:

Anonymous 1:10 PM  

haha!!

Det är så det känns när jag tittar på lyxfällan. Som vanligt har du formulerat mina tankar i fina roliga meningar.

TORGNYSDOTTER 1:39 PM  

Tack!

darling 11:54 PM  

tack?
Är du med i fällan :)
ÄR du Mattias?

Andy 10:04 AM  

Vi är alla med i lyxfällan, på ett eller annat vis. Vi bidrar alla till Mattias heliumintag.

OCH DET TYCKER JAG ÄR FÖRJÄVLIGT.

TORGNYSDOTTER 10:07 AM  

...och jag tackar för att herr roman uppenbarar det uppenbara.

Andy 10:15 AM  

TorgnysDotter, jag ber att få tacka. Det är viktigt att vi håller ihop i dessa lägen. Helium är dyrt och inget man skojar om.

Anonymous 2:20 PM  

Nu går allt åt pipan och det är ditt fel Andreas. När du öppnade fönstret och lät Mattias segla iväg försvann även möjligheten för oss att fortsätta med serien Lyxfällan. Jag kan inte upprätthålla all den coola attidyden själv. Hur skall jag nu ha råd med dyra bilar, kostymer och andra viktiga statusprylar, nu när jag inte längre kan tjäna pengar på att "hjälpa" personer som i desperation försöker vara lika coola och inne som jag och Mattias är? Har du tänkt på det, har du tänkt på mig!!??

Andy 2:41 PM  

Charlie - du kanske inte skulle krokat upp Mattias på helium då. Första gången är gratis och allt det där.

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP