20080707

Vapenskölden på spårvagnen

Att åka spårvagn med vapensköld är inte alltid så lätt. Det blir ofta trångt.

Jag klev på häromdagen och fick använda skölden för att mota undan folk vid ingången. En man pressades mot rutan så att det kom blod på glaset. En annan trycktes mot golvet och fick en tand utslagen. En tredje flög ut genom dörren med ett gällt skrik, rätt ner i älven flög han, och där tyckte jag han hörde hemma för han hade onekligen drag av amfibie över sig.

Men övriga passagerare klarade sig fint, jag ställde mig till rätta vid den större ytan där barnvagnarna ska stå, för där tänkte jag att jag skulle ta minst plats. Man måste ju faktiskt visa hänsyn när man har en vapensköld med sig på spårvagnen, det tycker jag är viktigt.

Sedan kom det på en tant med barnvagn och hon sa: "Ursäkta mig. Det är en fin vapensköld du har. Kan du flytta på dig så att jag får plats med min barnvagn?"
Jag tänkte göra som hon föreslog. Det var ett bra och rimligt förslag. Platsen var hennes. Men paniken grep mig, jag greppade skölden och pressade framåt, jag motade henne ut ur vagnen, dörrarna höll på att åka igen men jag pressade ut henne och barnvagn mellan springorna tills hon stod på gatan och dörrarna slogs igen framför henne.
Hon såg mycket snopen ut. Rentav arg.

4 kommentarer:

Anonymous 11:53 AM  

Nu är du inte så finurlig längre. Nu är du mest en finne i rumpan på folk med den där vapenskölden. Tycker du ska lämna den hemma nästa gång...

Anonymous 1:00 PM  

NEJ jag vill läsa om fler äventyr med vapenskölden!

Anonymous 5:38 PM  

Ja, men då får han allt ta och skärpa till sig lite!

Andy 10:18 PM  

Nu vet jag inte om jag vågar fortsätta, Göran Johansson verkar arg.

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP