20090316

Auktoriteten hos en förpackning

Det slår mig ofta att instruktioner på en förpacking är skrivna med total och självklar auktoritet. Nyponsoppa, t.ex. "Häll upp rätt mängd vatten och koka upp. Vispa ner torrvaran. Servera väl kyld."

Där finns inget utrymme för självständigt tänkande. Inget forum för debatt eller dialog. Ingen som bjuder in och säger: "Hur vill just du ha din nyponsoppa serverad?"

Sånt gör mig så jävla förbannad, så nu ska jag ringa upp lallarna på Ekströms och tala om för dem att tiden för deras George Orwell-fasoner är förbi.

4 kommentarer:

TORGNYSDOTTER 8:11 AM  

Jag tycker att det är rätt skönt med imperativ. Jag vill ha mer av den gamla härliga typen av marknadsföring: Drick ramlösa! Ta ett toy!

Anonymous 12:56 PM  

jag har inte tänkt på det här förut men nu när du säger det, blir jag skitarg.

Andy 1:00 PM  

Det är rätt, Helena! Ingen ska förtrycka vårt nyponsoppande. Ingen!

Anonymous 1:06 PM  

Att underkasta sig auktoriteter (och marknadskrafterna) är de lätta vägen... "vitt bröd" som Navid skriver... det är mainstream, ingen behöver tänka efter, ta ställning. värdera... tråkigt! Ganska skönt dock, nu kommer jag ju att få problem varje gång jag ska vispa ihop pulvermoset... jag kommer att känna mig rebellisk och göra tvärtom hela tiden, ifrågasätta allt och kritiskt granska föreskrifterna... kanske blir det ett fantastiskt mos... kanske inte, men det är smällar man får ta...

Här nere är det slut.

Snopet va?

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP